Ashrafzadeh S, Khezrimoghadam N, Manzari Tavakoli V. (2017). Effectiveness of motivational interviewing on the academic self-efficacy and problem solving of female students.
Journal of Psychological Science.
16(63), 413-428.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-143-fa.html
دانشگاه فرهنگیان کرمان ، ashrafzadeh.sh@gmail.com
چکیده: (2638 مشاهده)
مصاحبه انگیزشی روشی مراجعه محور و رهنمودی بهمنظور تقویت و افزایش انگیزه درونی برای تغییر از طریق کشف، شناسایی حل تردیدها و دوسوگرایی است. از جمله عواملی که توجه بیشتر محققان حوزه مصاحبه انگیزشی را جلب نموده است سبک های حل مسأله و خودکارآمدی است که این متغیرها در دختران دانشآموز کمتر بررسی شده است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مصاحبه انگیزشی بر حل مسأله و خودکارآمدی دانش آموزان دختر متوسطه شهر کرمان انجام شد. طرح این پژوهش از نوع شبهآزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه گواه می باشد. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان دختر پایۀ نهم متوسطه کرمان تشکیل می دهند. از این جامعه تعداد 30 نفر از دانشآموزان بهصورت تصادفی ساده و به دو گروه آزمایش و گواه (هر کدام 15 نفر) انتخاب شدند. هر دو گروه قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه حل مسأله هپنر (1998) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مورگان (1997) پاسخ دادند. برای گروه آزمایش، 4 جلسه دوساعتی بهصورت هفتگی آموزش مصاحبه انگیزشی اجرا شد و گروه گواه در این مدت برنامه ای دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مصاحبه انگیزشی بر حل مسأله دانشآموزان دختر پایه نهم متوسطه تأثیر معناداری در سطح (0/05P<) دارد. بدانمعنی که آموزش مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان تأثیر مثبت دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/4/16 | پذیرش: 1398/4/16 | انتشار: 1398/4/16
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |