پیام خود را بنویسید
دوره 16، شماره 63 - ( 9-1396 )                   جلد 16 شماره 63 صفحات 428-413 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashrafzadeh S, Khezrimoghadam N, Manzari Tavakoli V. (2017). Effectiveness of motivational interviewing on the academic self-efficacy and problem solving of female students. Journal of Psychological Science. 16(63), 413-428.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-143-fa.html
اشرف زاده شایسته، خضری مقدم نوشیروان، منظری توکلی وحید. اثربخشی مصاحبه انگیزشی در خودکارآمدی تحصیلی و حل مسأله دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه مجله علوم روانشناختی 1396; 16 (63) :428-413

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-143-fa.html


دانشگاه فرهنگیان کرمان ، ashrafzadeh.sh@gmail.com
چکیده:   (2638 مشاهده)
مصاحبه انگیزشی روشی مراجعه­ محور و رهنمودی به‌منظور تقویت و افزایش انگیزه درونی برای تغییر از طریق کشف، شناسایی حل تردیدها و دوسوگرایی است. از جمله عواملی که توجه بیشتر محققان حوزه مصاحبه انگیزشی را جلب نموده ­است سبک­ های حل مسأله و خودکارآمدی است که این متغیرها در دختران دانش‌آموز کمتر بررسی شده است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مصاحبه انگیزشی بر حل مسأله و خودکارآمدی دانش ­آموزان دختر متوسطه شهر کرمان انجام شد. طرح این پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه گواه می ­باشد. جامعه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان دختر پایۀ نهم متوسطه کرمان تشکیل می ­دهند. از این جامعه تعداد 30 نفر از دانش‌آموزان به‌صورت تصادفی ساده و به دو گروه آزمایش و گواه (هر کدام 15 نفر) انتخاب شدند. هر دو گروه قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه حل مسأله هپنر (1998) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مورگان (1997) پاسخ دادند. برای گروه آزمایش، 4 جلسه دوساعتی به‌صورت هفتگی آموزش مصاحبه انگیزشی اجرا شد و گروه گواه در این مدت برنامه ­ای دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مصاحبه انگیزشی بر حل مسأله دانش‌آموزان دختر پایه نهم متوسطه تأثیر معناداری در سطح (0/05P<) دارد. بدان‌معنی که آموزش مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر مثبت دارد.
متن کامل [PDF 297 kb]   (1568 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/16 | پذیرش: 1398/4/16 | انتشار: 1398/4/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)