پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 108 - ( زمستان 1400 (اسفند)، 1400 )                   جلد 20 شماره 108 صفحات 2224-2211 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pourmousabzanjany H, mohammadyfar M, talehpasand S, rezaei A. (2021). Structural relationships of metacognitive and motivational beliefs with students' procrastination based on the mediating role of learning strategies. Journal of Psychological Science. 20(108), 2211-2224. doi:10.52547/JPS.20.108.2211
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1449-fa.html
پورموسی بزنجانی حسین، محمدی فر محمدعلی، طالع پسند سیاوش، رضایی علی محمد. روابط ساختاری باورهای فراشناختی و انگیزشی با اهمال‌کاری دانشجویان براساس نقش واسطه‌ای راهبردهای یادگیری مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (108) :2224-2211 10.52547/JPS.20.108.2211

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1449-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، ali.mohamadyfar@yahoo.com
چکیده:   (1554 مشاهده)
زمینه: براساس نظریه شناختی - رفتاری؛ مشخص شده است که ساختارهای شناختی مانند باورهای زیربنایی بر مؤلفه‏ های پردازش اطلاعات، رمزگردانی و فرآیندهای شناختی دیگر تأثیر می‏گذارد. ازاین ­رو، اهمالکاری تحصیلی رفتاری است که میتواند به دنبال باورها و ساختارهای شناختی مانند باورهای فراشناختی و باورهای انگیزشی ایجاد شود و همچنین میتواند تحتتأثیر فرآیندهای شناختی مانند راهبردهای یادگیری قرار گیرد.
هدف: به بررسی روابط ساختاری باورهای فراشناختی و انگیزشی با اهمال‏ کاری دانشجویان براساس نقش واسطه ‏ای راهبردهای یادگیری پرداخته شد.
روش: برای رسیدن به این هدف از روش همبستگی در قالب مدل ‏یابی معادلات ساختاری استفاده شد. از بین جامعه‏آماری دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه‏های کرمان (27670 نفر جامعه آماری کل) 400 نفر دانشجو جهت پاسخ‏گویی به مقیاس‏های باورهای فراشناختی نسبت به اهمال‏کاری فرینی و همکاران (2009)، باورهای انگیزشی پنتریچ و دی‏گروت (1990)، راهبردهای یادگیری وین اشتاین و پالمر (2002) و اهمال‏کاری تحصیلی مک‏کلوسکی (2012) به روش نمونه ‏گیری خوشه‎ ای چندمرحله ‏ای تصادفی انتخاب شدند. همچنین، داده ‏ها از طریق روش مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته­ ها: باورهای فراشناختی هم به صورت مستقیم (0/0001 =, p 0/57 =β) و هم به غیرمستقیم (0/009=, p 0/17 =β) از طریق راهبردهای یادگیری بر اهمال‏کاری تحصیلی اثر مثبت و معنادار دارد. همچنین، مشخص شد که باورهای انگیزشی صرفاً به صورت غیرمستقیم (0/01 =, p 0/41- =β) از طریق راهبردهای یادگیری بر اهمال ‏کاری تحصیلی اثر منفی و معنادار دارد.
نتیجه‌گیری: براساس نظریه شناختی - رفتاری می‎توان مطرح کرد که باورهای فراشناختی و باورهای انگیزشی به عنوان باورهای زیربنایی بر پردازش اطلاعات به عنوان فرآیندهای شناختی اثر می‏گذارد و زمینه را برای پیامدهای رفتاری مختلف فراهم می‏کند. به عبارت دیگر، رفتارهای ناکارآمد بر طبق نظریه شناختی - رفتاری از طریق باورها و افکار ناکارآمد و پردازش اطلاعات معیوب ایجاد می‏شود.
متن کامل [PDF 1090 kb]   (732 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/26 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1400/11/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)