پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 113 - ( تابستان 1401(مرداد)، 1401 )                   جلد 21 شماره 113 صفحات 902-885 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fadakar Gabalou P, younesi J, Delavar A, asgari M, zamanpour E. Applying the thurstonian item response approach to force choice scales: the factory structure of the kolb learning styles questionnaire. علوم روانشناختی. 2022; 21 (113) :885-902
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1534-fa.html
فداکار گبلو پرویز، یونسی جلیل، دلاور علی، عسگری محمد، زمانپور عنایت. کاربرد رویکرد سؤال پاسخ ترستونی در مقیاس‌های گزینه بایست: ساختار عاملی پرسشنامه سبک‌های یادگیری کلب. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1401; 21 (113) :902-885

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1534-fa.html


دانشیار، گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده:   (115 مشاهده)
زمینه: ویژگی‌های روان‌سنجی و ساختار عاملی ابزارهای گزینه بایست مباحث بسیاری را بین محققان ایجاد کرده است. بخش زیادی از این مباحث، مربوط به سطحی بودن نتایج به‌دست‌آمده از ساختار درونی آن­ها، به دلیل ماهیت ایپسیتوی داده‌های مقیاس گزینه‌بایست می‌باشد.
هدف: هدف از این مطالعه، استفاده از رویکرد سؤال پاسخ ترستونی (T-IRT) در نمره‌گذاری و بررسی ساختار عاملی مقیاس‌های گزینه‌بایست بود.
روش: جامعه آماری این مطالعه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تهران بودند. از مدل T-IRT در نمره‌گذاری و تحلیل داده‌های حاصل از پرسشنامه سبک‌های یادگیری کلب (LSI) که یک نسخه گزینه‌بایست می‌باشد، استفاده شد.
یافته ها: نتایج مدل T-IRT در بررسی ساختار عاملی پرسشنامه سبک‌های یادگیری، نشان داد که مدل چهار عاملی با داده‌ها برازش مناسبی داشت و همچنین، اگرچه ساختار همبستگی بین عوامل در مدل دو عاملی دو قطبی متعامد، مطابق با ساختار پیشنهادی کلب بود؛ اما این مدل برازش مناسبی با داده‌ها نداشت. نتایج مدل رگرسیون لجستیک چندجمله‌ای (MLR) در بررسی رابطه سبک‌های یادگیری با جنسیت و رشته تحصیلی دانشجویان نشان داد که متغیر جنسیت سهمی در پیش‌بینی سبک‌های یادگیری ندارد (خی‌دو: 4/87، 0/05 P>)، ولی مدل مربوط به رشته تحصیلی معنادار بود (خی‌دو: 305/26، 0/001 P<). همچنین نتایج ضرایب بتا و معناداری مدل نشان داد که دانشجویان رشته‌های روانشناسی (بتا: 1/69-، سطح‌معناداری: 0/01) و حقوق (بتا: 1/48، سطح‌معناداری: 0/01) بیشتر دارای سبک‌یادگیری واگرا و جذب‌کننده می‌باشند.
نتیجه‌گیری: این یافته‌ها نشان داد رویکرد T-IRT در حل مشکلات موجود در نمره‌گذاری و تحلیل مقیاس‌های FC به خوبی عمل می‌کند و این می‌تواند موجب گسترش استفاده از این مقیاس‌ها شود. همچنین نتایج بررسی سبک‌های یادگیری بیانگر این است که در تدریس و آموزش به سبک‌های یادگیری دانشجویان توجه بیشتری شود و از روش‌های آموزشی متناسب با سبک‌های یادگیری آنان استفاده گردد.
متن کامل [PDF 1415 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/5 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1401/5/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)