پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 113 - ( تابستان 1401(مرداد)، 1401 )                   جلد 21 شماره 113 صفحات 970-953 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rostami A, Ahadi H, Abolmaali Alhosseini K, Dortaj F. Efficacy of peace education on self-efficacy and resilience of students. علوم روانشناختی. 2022; 21 (113) :953-970
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1554-fa.html
رستمی امیرمسعود، احدی حسن، ابوالمعالی الحسینی خدیجه، درتاج فریبرز. اثربخشی آموزش صلح بر افزایش خودکارآمدی و تاب آوری در دانش‌آموزان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1401; 21 (113) :970-953

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1554-fa.html


استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده:   (116 مشاهده)
زمینه: خودکارآمدی و تاب ­آوری از جمله مهمترین مفاهیم مرتبط با سرمایه روانشناختی بوده و باتوجه به ماهیت چند بعدی آموزش صلح، بررسی تأثیر آن بر افزایش خودکارآمدی و تاب­ آوری در دانش ­آموزان مسأله اصلی پژوهش حاضر است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش صلح بر خودکارآمدی و تاب ­آوری دانش ­آموزان دوره متوسطه اول انجام شد.
روش: پژوهش حاضر به روش شبه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون پس ­آزمون و در نظر گرفتن سه گروه آزمایش، کنترل با پیگیری دو ماهه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را دانش­آموزان دوره اول متوسطه منطقه 3 شهر تهران، تشکیل داده­ اند. 60 نفر نمونه (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه) با روش نمونه­ گیری خوشه ­ای چندمرحله‌ای انتخاب شده ­اند. ابزار گردآوری داده­ ها، پرسشنامه سرمایه­ های روانشناختی بوده که برای آزمودن دو گویه خودکارآمدی و تاب ­آوری از آن استفاده شده است. پس از اجرای پیش­آزمون، گروه آزمایش طی 8 جلسه 120 دقیقه ای در 8 هفته مداوم، تحت آموزش صلح قرار گرفته و گروه کنترل، نیز هیچ ­گونه آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. در پایان دوره از گروه آزمایش، پس ­آزمون و بعد از گذشت دو ماه، آزمون پیگیری به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از روش تحلیل واریانس مختلط در نرم­ افزار SPSS-22 استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که اثر آموزش صلح بر مؤلفه ­های خودکارآمدی و تاب ­آوری، در سطح 0/01 معنادار است. همچنین آموزش صلح در مقایسه با گروه کنترل منجر به افزایش میانگین نمرات مؤلفه ­های خودکارآمدی و تاب ­آوری در مراحل پس ­آزمون و پیگیری شده است.
نتیجه‌گیری: باتوجه به تأثیر معنادار آموزش صلح بر افزایش خودکارآمدی و تاب ­آوری دانش­ آموزان، می ­توان از این روش در موفقیت تحصیلی آن ­ها استفاده نمود.
متن کامل [PDF 1131 kb]   (110 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/19 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1401/5/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)