پیام خود را بنویسید
تابستان 1401(شهریور)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده:   (82 مشاهده)
زمینه: اختلال دوقطبی یکی از پیچیده ­ترین اختلالات روان ­پزشکی است. از سویی مدل­ های مختلف نظری بر سازه ­های متفاوتی تأکید دارند و نقص­ های جدی در این حوزه وجود دارد و از سویی دیگر، درمان­های روانشناختی اختلال دوقطبی صرفا به عنوان مکمل به درمان ­های زیستی الحاق می­ شوند. ازاین ­رو پرداختن به این حوزه، از اهمیت حیاتی برخوردار است.
هدف: هدف از این مطالعه استخراج مؤلفه­ های مؤثر درمانی مبتنی بر تجارب زیسته­ ی افراد دوقطبی بود.
روش: برای انجام این پژوهش از روش کیفی از نوع پدیدارشناختی استفاده شد. داده­ ها با استفاده از مصاحبه نیمه­ ساختاریافته و نمونه ­گیری هدفمند از نوع معیار جمع­ آوری شد. با 9 مشارکت­ کننده مبتلا به اختلال طیف دوقطبی (صرفنظر از نوع آن) مصاحبه شد. با انجام مصاحبه­ ها و استخراج تجارب زیسته، مضامین استخراج شدند.
یافته­ ها: در این مطالعه 5 مضمون سازمان ­دهنده استخراج شد. مضمون­ های سازمان­دهنده عبارت بودند از: سبک زندگی (خواب و بیداری، روتین داشتن زندگی، اهداف و ارزش­ ها در زندگی، و تبعیت دارویی)، ارتباط اجتماعی (فرافکنی مسئولیت خود به دیگری، درک نشدن توسط دیگری، طرد شدگی، تحقیر شدگی)، شناخت و باورهای ناکارآمد (کمال ­گرایی، رقابت­طلبی، بی ­نیازی به دیگری، فاجعه ­انگاری، و حرمت ­خود وابسته)، مهارت ­های زندگی (حل مسأله، کنترل خشم، و مدیریت استرس)، و آموزش روانی (علائم بیماری، علل بیماری، و پیگیری درمان بیماری). این مضامین سازمان­دهنده، در اصل همان مؤلفه­ های اصلی هستند که می ­توانند به شکل دادن یک درمان مؤثر کمک کنند.
نتیجه‌گیری: برای یک درمان مؤثر فرد مبتلا به اختلال دوقطبی باید رویکرد چند بعدی را اتخاذ کرد و مداخله باید در چند محور صورت گیرد. این درمان نیازمند مشارکت فعال درمانگر و بیمار است. انجام پژوهش ­های طولی، کیفی و آزمایشی بیشتر پیشنهاد می ­شود.
متن کامل [PDF 969 kb]   (138 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/26 | پذیرش: 1401/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)