پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 117 - ( پاییز 1401(آذر)، 1401 )                   جلد 21 شماره 117 صفحات 1760-1743 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eftari S, Ahmadi S, Tajikesmaeili A. (2022). Lived experience of parents of children with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Psychological Science. 21(117), 1743-1760. doi:10.52547/JPS.21.117.1743
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1680-fa.html
افطاری شکوه، احمدی صدیقه، تاجیک اسماعیلی عزیزالله. تجربه زیسته والدین کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه / فزون کنشی مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (117) :1760-1743 10.52547/JPS.21.117.1743

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1680-fa.html


استاد، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، ahmadi139090@yahoo.com
چکیده:   (1446 مشاهده)
زمینه: اختلال کمبود توجه / فزون­ کنشی از اختلالات عصبی تحولی کودکی است که در طول زندگی باقی می ­ماند. نشانگان بالینی اصلی کمبود توجه و فعالیت بیش از حد می ­باشد. این کودکان نسبت به همسالان خود از نظر توانش ­های اجتماعی ضعیف ­تر هستند و مشکلات رفتاری و اجتماعی بیشتری نشان می ­دهند. تحقیقات نشان می­دهد تفاوت­های فرهنگی در تشخیص و درمان اختلال در سال­ های اولیه اهمیت دارد. برای تعدیل اثرات اختلال لازم است از مداخلات اثربخش در زمینه ­های خانواده، مدرسه و جامعه بهره گرفته شود این ­درحالی است که در زمینه تجربه زیسته والدین دارای کودک مبتلا به اختلال کمبود توجه / فزون­ کنشی در جامعه مورد تحقیق شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: هدف از پژوهش حاضر فهم مشکلات والدین ایرانی در تحول و پرورش کودکان مبتلا به اختلال کمبود­ توجه / فزون­ کنشی از طریق تجربه زیسته آن ­ها بود.
روش: در این پژوهش از روی­ آورد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. با 12 والد دارای کودک مبتلا به اختلال کمبود­ توجه / فزون‌کنشی که از روش نمونه­ گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند به صورت تلفنی و حضوری مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام، و داده ­ها از روش هفت مرحله­ ای کلایزی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ­ها: تجزیه و تحلیل داده­ ها به استخراج 4 مضمون اصلی و 19 زیرمضمون منجر شد، مضمون­ های اصلی عبارتند از: کشاکش­ های والدین، راه­ کارهای والدین در برابر مشکلات، رفتارهای تشدیدکننده نشانه مرضی اختلال و تأثیر اختلال بر والدین.
نتیجه‌گیری: براساس یافته ­های این پژوهش که متناسب با بافت اجتماعی، فرهنگی و تجارب زیسته والدین دارای کودک مبتلا به اختلال کمبود توجه / فزون ­کنشی است به نظر می­ رسد بخشی از مشکلات والدین در خانواده هسته ­ای به دلیل عدم پذیرش تأثیرات اختلال بر ویژگی‌های کودک است که موجب می­ شود رفتار نامطلوب کودک در بسیاری از شرایط از سوی والد، عمدی ادراک شود که تأثیر منفی بر رابطه والد - فرزندی دارد. در سطح اجتماعی به دلیل عدم ­آگاهی تفاوت رفتاری کودک مبتلا به اختلال، والدین با سرزنش روش والدگری و برچسب اشتباه به کودک مواجه هستند که به طور معمول برای مقابله، از پنهان کردن اختلال از کودک و اطرافیان و محدود کردن روابط اجتماعی خود استفاده می­ کنند، این راهکار به سردرگمی، از دست دادن همراهی کودک و محدود شدن حمایت اجتماعی منجر می ­شود.
متن کامل [PDF 1075 kb]   (974 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/8 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)