پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 115 - ( پاییز (مهر)، 1401 )                   جلد 21 شماره 115 صفحات 1374-1359 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliasin S H, Reza K, Jodairi Pineh A. (2022). The efficacy of self-regulated learning strategies on learning english grammar: the mediating role of identity styles. Journal of Psychological Science. 21(115), 1359-1374. doi:10.52547/JPS.21.115.1359
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1689-fa.html
آل یاسین سید حسام الدین، کثیرلو رضا، جدیری پینه ایوب. تأثیر راهبرد‌های یادگیری خود‌نظم‌جویی بر فراگیری دستور زبان انگلیسی: نقش میانجی‌گر‌ سبک‌های هویت مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (115) :1374-1359 10.52547/JPS.21.115.1359

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1689-fa.html


استادیار، گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران ، hesamaliasin@znu.ac.ir
چکیده:   (723 مشاهده)
زمینه: دانش دستور زبان در فراگیری هر زبان و ارتباطات زبانی شفاهی و مکتوبب از اهمیت شایانی برخوردار است (اساعیل و ددی، 2021). از طرفی، استفاده از راهبردهای یادگیری خود‌نظم‌جویی در این زمینه مورد توجه بوده است (پاولاک، 2018؛ لی، 2022). از سوی دیگر نقش سبک­های هویت به عنوان عامل میانجی‌گر‌ در بعد آموزش و یادگیری مورد توجه قرار‌ گرفته است برزونسکی و کوک (2005). در این میان، در حوزه آموزش زبان دوم استفاده از راهبردهای یادگیری خود‌نظم‌جویی و نقش میانجی‌‌گر ‌سبک هویت در فراگیری دستور زبان همچنان نیازمند مطالعه بیشتر است.
هدف: این پژوهش به بررسی اثربخشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و سبک‌های هویت در فراگیری جملات موصولی در دستور زبان انگلیسی می‌پردازد.
روش: برای این منظور، 60 نفر از فراگیران زبان انگلیسی انتخاب و به طور تصادفی در یک گروه گواه و یک گروه آزمایشی قرار گرفتند. جهت اطمینان از همگن‌بودن فراگیران در دانش جملات موصولی، از پیش‌آزمون جملات موصولی انگلیسی استفاده‌ شد. سپس، پرسشنامه پینتریش و دی گروت (1990) در خصوص استفاده از راهبرد‌های یادگیری خود‌نظم‌جویی توزیع گردید. همچنین، گروه آزمایش با این راهبرد‌ها آشنا شدند تا از آن­ها استفاده‌کنند. به دنبال آن، پرسشنامه سبک هویت بروزنسکی (1992) به گروه آزمایش داده‌شد. سپس، پس‌آزمون جملات موصولی تکرار‌شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و تحلیل یکسویه واریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از تأثیر معنادار راهبرد‌های یادگیری خود‌نظم‌جویی در فراگیری جملات موصولی با (0/01 p<) اندازه اثر زیاد (0/83 eta=) بود. اما، طبق نتایج حاصل از تحلیل واریانس یکسویه هیچ یک از سه سبک هویت نقش میانجی‌گر‌ در این تأثیرگذاری نداشته است (0/05 p>).
نتیجه‌گیری: براساس نتایج به دست آمده، می­توان نتیجه گرفت که آگاهی از راهبرد‌های یادگیری خود‌نظم‌جویی می­تواند میزان یادگیری دستور زبان هدف را افزایش‌دهد. بنابراین استفاده از نتایج این مطالعه به معلمان، متخصصان و سیاست­گذاران آموزشی توصیه می­شود.
متن کامل [PDF 1082 kb]   (417 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/17 | پذیرش: 1401/7/10 | انتشار: 1401/7/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)