پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 120 - ( زمستان 1401 (اسفند)، 1401 )                   جلد 21 شماره 120 صفحات 2381-2365 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amirian A, Sharifidaramadi P, Asgari M. (2023). Efficacy of dyad art therapy on attachment component and the symptoms of oppositional defiant disorder. Journal of Psychological Science. 21(120), : 3 doi:10.52547/JPS.21.120.2365
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1700-fa.html
امیریان ابوالفضل، شریفی درآمدی پرویز، عسگری محمد. اثربخشی هنردرمانی والد-کودک بر مؤلفه‌های دلبستگی و نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (120) :2381-2365 10.52547/JPS.21.120.2365

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1700-fa.html


دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، abolfazlamirian79@gmail.com
چکیده:   (1606 مشاهده)
زمینه: نافرمانی مقابله ای یکی از اختلالات شایع و مخرب دوران مدرسه است که ارتباط نزدیکی با مشکلات دلبستگی دارد. در پژوهش‌های مختلف، هنردرمانی والد-کودک در بهبود مؤلفه‌های دلبستگی مؤثر شناخته شده ولی اثربخشی این روش بر اختلالات برونی­سازی شده کودکان کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه هنردرمانی والد-کودک تدوین شده توسط محققین پژوهش حاضر بر مؤلفه­های دلبستگی و نشانه ­های اختلال نافرمانی مقابله­ای بود.
روش: این پژوهش به شیوه‌ی شبه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون پس­ آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری، کلیه مراجعین با تشخیص نافرمانی مقابله ­ای 7 تا 9 ساله مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی اراک در بهار سال 1400 بودند که تعداد 24 نفر از آنان به روش نمونه ­گیری از جامعه‌ی در دسترس انتخاب شدند و به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. از پرسشنامه­ های دلبستگی مرکز کاین شیپ (2006) و مقیاس درجه ­بندی اختلال نافرمانی مقابله­ ای هومرسون (2006) به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. برنامه هنردرمانی والد-کودک به عنوان متغیر مستقل بر روی گروه آزمایش اجرا گردید و اثربخشی آن با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد متغیر مستقل به طور معناداری موجب بهبود نمرات در مقیاس ارزیابی مؤلفه­های دلبستگی (86/542 =, f 0/01 <p) و زیرمقیاس‌های آن وکاهش نشانه ­های نافرمانی مقابله­ای (47/35 =, f 0/01 <p) شده است.
نتیجه‌گیری: بنابر یافته‌های این پژوهش، هنردرمانی والد-کودک می ­تواند موجب بهبود مؤلفه ­های دلبستگی و کاهش نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله ­ای شود.
شماره‌ی مقاله: 3
متن کامل [PDF 1302 kb]   (726 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/24 | پذیرش: 1401/5/25 | انتشار: 1401/12/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)