پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 139 - ( پاییز 1403(مهر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 139 صفحات 78-63 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

beyranvand K, behroozi N, shehni yailagh M, Maktabi G. (2024). The effectiveness of teaching emotion-based processing strategies on academic stress, social adjustment and psychological distress of high school male students. Journal of Psychological Science. 23(139), 63-78. doi:10.52547/JPS.23.139.1607
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1731-fa.html
بیرانوند کیانوش، بهروزی ناصر، شهنی ییلاق منیجه، مکتبی غلامحسین. اثربخشی آموزش راهبردهای پردازش هیجان‌ مدار بر تنیدگی تحصیلی، سازگاری اجتماعی و پریشانی روانشناختی دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (139) :78-63 10.52547/JPS.23.139.1607

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1731-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، behroozyn@yahoo.com
چکیده:   (315 مشاهده)
زمینه: مطالعات نشان داده است تجربه هیجانات در محیط ­های آموزشی بر تنیدگی تحصیلی، سازگاری اجتماعی و پریشانی روانشناختی تأثیر می­ گذارد. روش پردازش تجربه ‌ای پایه تحت عنوان فرآیندهای هیجان ­مدار به فعال ‌سازی و ساماندهی مجدد طرحواره ­های هیجانی منجر می‌شود. بررسی ادبیات پژوهشی مرتبط نشان می‌ دهد مطالعات محدودی به بررسی آموزش راهبردهای پردازش هیجان ­مدار بر تنیدگی تحصیلی، سازگاری اجتماعی و پریشانی روانشناختی دانش ­آموزان پرداخته ‌اند.
هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای پردازش هیجان مدار بر تنیدگی تحصیلی، سازگاری اجتماعی و پریشانی روانشناختی در دانش ­آموزان پسر دوره دوم متوسطه انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر آزمایشی، از نوع پیش ‌آزمون-پس ‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش ­آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر خرم آباد بود که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونه ‌گیری تصادفی چند مرحله ‌ای، تعداد 60 دانش‌ آموز انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایابی شدند. گروه آزمایش تحت مداخله آموزشی 8 جلسه ‌ای راهبردهای پردازش هیجان مدار (گراس، 2007) قرار گرفتند. در این پژوهش همچنین از پرسشنامه ‌های تنیدگی تحصیلی زاجاکوا و همکاران (2005)، سازگاری اجتماعی سینها و سینگ (1993) و پریشانی روانشناختی کسلر (2003) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها نیز از تحلیل کواریانس و نرم ­افزار SPSS23 استفاده شد.
یافته ­ها: یافته ‌های این پژوهش نشان داد آموزش راهبردهای پردازش هیجان مدار باعث کاهش تنیدگی تحصیلی، افزایش سازگاری اجتماعی و کاهش پریشانی روانشناختی دانش ‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه در سطح معناداری 01/0 >P می­شود.
نتیجه‌ گیری: با توجه به یافته‌های به دست آمده، این نتیجه حاصل می‌گردد که آموزش پردازش هیجان ­مدار می‌تواند ضمن کاهش تنیدگی تحصیلی و پریشانی روانشناختی، به افزایش میزان سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسظه نیز کمک کند. بنابراین توجه به آموزش راهبردهای پردازش هیجان­مدار می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت تحصیلی، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان در مدرسه داشته باشد.
متن کامل [PDF 1069 kb]   (221 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/30 | پذیرش: 1401/5/31 | انتشار: 1403/4/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)