پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 120 - ( زمستان 1401 (اسفند)، 1401 )                   جلد 21 شماره 120 صفحات 2399-2383 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rajaei R, Zare Bahramabadi M, Abedi M. (2023). Evaluation and comparison of the effect of mod deactivation therapy (MDT) and emotional regulation (ERT) on the reduction of internalization syndrome and externalization in adolescent girls. Journal of Psychological Science. 21(120), : 4 doi:10.52547/JPS.21.120.2383
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1735-fa.html
رجایی راشین، زارع بهرام آبادی مهدی، عابدی محمدرضا. مقایسه تأثیر درمان های مبتنی بر آرام سازی حالت (MDT) و نظم جویی هیجان (ERT) بر کاهش نشانگان درونی سازی و برونی سازی در نوجوانان دختر مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (120) :2399-2383 10.52547/JPS.21.120.2383

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1735-fa.html


دانشیار، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، rashinrajaei1366@gmail.com
چکیده:   (1372 مشاهده)
زمینه: در دوره نوجوانی به دلیل عدم ثبات وضعیت روانی نوجوانان عمدتا با مشکلات عدیده ای مواجه می ­گردند که می­ تواند منجر به بروز مشکلات هیجانی/رفتاری در آنان گردد.
هدف: در پژوهش حاضر مقایسه تأثیر درمان مبتنی بر آرام ­سازی حالت (MDT) و نظم­ جویی هیجان (ERT) بر کاهش نشانگان درونی سازی، برونی­ سازی در نوجوانان دختر هدف پژوهش قرار گرفت.
روش: در این پژوهش که از نوع نیمه ­آزمایشی با پیش ­آزمون پس ­آزمون باگروه کنترل است از بین نوجوانان مراجع‌کننده به کلینیک‌های شهر اصفهان، 30 نفر ازافراد که از طریق مصاحبه دچار مشکلات رفتاری/هیجانی تشخیص داده شدند و شرایط ورود به پژوهش را داشتند انتخاب و در سه گروه (10 نفری) MDT، ERT و کنترل به صورت تصادقی قرار داده شدند افرادگروه ­های مداخله 8 جلسه 90 دقیقه ­ای در بازه زمانی 8 هفته دریافت نمودند و افراد گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند و دراین مدت مداخله‌ای دریافت ننمودند. قبل و بعد از مداخله نیز تمامی افراد شرکت‌کننده به پرسشنامه سیاهه رفتاری نوجوان (اخنباخ ورسکولار، 2002) پاسخ دادند. داده‌های حاصل با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته ­های پژوهش نشان داد که مداخله ERT توانست میزان نشانگان درون‌سازی، اضطراب/افسردگی، گوشه‌گیری و نشانگان برون‌سازی را کاهش دهد (0/05 P<) در حالی که مداخله MDT بر این نشانگان مؤثر نبود (0/05 <P). گروه مداخله MDT نیز توانست میزان شکایات جسمانی را کاهش دهد (0/05 >P) در حالی که مداخله ERT بر آن مؤثر واقع نشد (0/05 <P)، هر دوگروه مداخله نیز توانستند میزان پرخاشگری و قانون ­گریزی را در این افراد کاهش دهند (0/05 P<).
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که مداخله ERT نسبت به MDT احتمالا به دلیل ارائه آموزش های عینی و ملموس در کاهش مشکلات هیجانی و رفتاری نوجوانان مؤثرتر است.
شماره‌ی مقاله: 4
متن کامل [PDF 1274 kb]   (720 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/2 | پذیرش: 1401/6/30 | انتشار: 1401/12/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)