پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 127 - ( پاییز 1402(مهر)، 1402 )                   جلد 22 شماره 127 صفحات 1283-1259 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pazoki S, Arjmandnia A, Shokouhi Yekta M, Abbas B H, MoghaddamZadeh A. (2023). Standardization of diagnostic and prescriptive learning disability evaluation scale (ldes-4) to improve learning quality of students with learning problems. Journal of Psychological Science. 22(127), 1259-1283. doi:10.52547/JPS.22.127.1259
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1802-fa.html
پازکی سارا، ارجمندنیا علی اکبر، شکوهی یکتا محسن، بازرگان هرندی عباس، مقدم زاده علی. استانداردسازی مقیاس تشخیصی - تجویزی ارزیابی ناتوانی یادگیری (LDES-4)، برای ارتقاء کیفیت یادگیری دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (127) :1283-1259 10.52547/JPS.22.127.1259

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1802-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، arjmandnia@ut.ac.ir
چکیده:   (796 مشاهده)
 زمینه: با توجه به نقش چشم گیر معلمان در شناسایی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ویژه (SLD)، دستیابی به ابزاری معلم‌محور، بومی و با اعتبار و قابلیت اعتماد مناسب که مبنایی برای مداخلات نیز باشد، ضروری است.
هدف: برای پاسخ به این ضرورت، پژوهش حاضر با هدف استانداردسازی مقیاس تشخیصی - تجویزی ارزیابی ناتوانی یادگیری (مک‌کارنی و هاوس، 2018)، انجام شد.
روش: طرح پژوهش کاربردی، توصیفی - ‌تحلیلی و به لحاظ روش‌شناسی در حیطه ابزارسازی بود. جامعه آماری پژوهش را دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا پنجم ابتدایی در سال 1401-1400 تشکیل دادند. گروه نمونه هنجار مشتمل بر 596 دانش‌آموز، به دو روش نمونه‌‌گیری تصادفی ساده و هدفمند وگروه نمونه بالینی مشتمل بر 27 دانش‌آموز دارای SLD، به روش نمونه‌گیری در‌دسترس، انتخاب شدند. از پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو (CLDQ) (ویلکات و همکاران، 2011)، برای اعتبار همزمان استفاده شد.
یافته ها: در تحلیل عامل اکتشافی، ساختاری پنج‌ مؤلفه‌ای و بسیار نزدیک به ساختار نظری مقیاس استخراج شد که برازش خوبی با داده‌‌ها نشان داد. ضریب همبستگی بین نمره کل مقیاس حاضر و نمره کل مقیاس CLDQ (0/65) معنادار (0/01 p<) و حاکی از اعتبار همزمان قابل قبول مقیاس بود. تفاوت نمرات در دو گروه هنجار و بالینی نیز، معنادار (0/001 p<) و از نتایج تحلیل رگرسیون خطی چندگانه، معادله پبش‌بینی عضویت در گروه SLD بدست‌آمد. ضرایب همسانی درونی مطلوب و در محدوده 0/97 تا 0/99 و همچنین قابلیت اعتماد بازآزمایی با فاصله چهار هفته، بین 0/88 تا 0/97 محاسبه شد.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج حاصل، از نسخه فارسی مقیاس ارزیابی ناتوانی یادگیری می‌توان، برای تشخیص ناتوانی‌ یادگیری ویژه در دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا پنجم ابتدایی، به عنوان ابزاری بومی و دارای اعتبار و قابلیت اعتماد مطلوب استفاده کرد.
متن کامل [PDF 2056 kb]   (466 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/2 | پذیرش: 1401/8/5 | انتشار: 1402/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)