پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 123 - ( بهار 1402(خرداد)، 1402 )                   جلد 22 شماره 123 صفحات 538-523 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kazemi A, estaki M, ghobari nab M, moradi sabzevar M. (2023). Designing and validation of emotional intelligence questionnaire (self-assessment form) for evaluation of children. Journal of Psychological Science. 22(123), 523-538. doi:10.52547/JPS.22.123.523
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1818-fa.html
کاظمی آیدا، استکی مهناز، غباری بناب محمدباغر، مرادی منوچهر. طراحی و اعتباریابی پرسشنامه هوش هیجانی (فرم خودسنجی) برای ارزیابی کودکان مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (123) :538-523 10.52547/JPS.22.123.523

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1818-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، p.esteki@gmail.com
چکیده:   (636 مشاهده)
زمینه: پژوهش‌ها به اهمیت هوش هیجانی بر جنبه‌های محتلف زندگی کودکان تأکید می‌کنند. اما مطالعات کمتری به طراحی آزمون مناسب برای سنجش هوش هیجانی در کودکان پرداخته‌اند.
هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی پرسشنامه هوش هیجانی مطابق با فرهنگ ایرانی بود.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع توسعه‌ای می‌باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کودکان 6 تا 9 سال شهر تهران در سال 1400 بوده‌اند. حجم نمونه 618 کودک (313 پسر و 305 دختر) که به شیوه ی در دسترس از مدارس انتخاب شدند. در این راستا بر اساس بررسی هدفمند پژوهش‌های علمی در زمینه هوش هیجانی نسخه اولیه پرسشنامه با 60 گویه طراحی شد. برای روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و پایایی درونی با محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم­افزار SPSS نسخه 22 و نرم­افزار Amos استفاده شد.
یافته ­ها: در فرآیند روانسنجی پرسشنامه گویه‌هایی که نسبت روایی محتوایی آن کمتر از 0/62 و شاخص روایی محتوایی آن کمتر از 0/79 بود حذف شد. تحلیل عاملی اکتشافی 59 گویه را با ساختار 6 عاملی نشان داد و تحلیل عاملی تأییدی موید این یافته بود. همچنین همسانی درونی سؤال‌ها 0/865 به دست آمد که نشان می‌دهد پرسشنامه از اعتبار خوبی برخوردار است.
نتیجه‌گیری: ابزار طراحی شده یک پرسشنامه معتبر برای سنجش هوش هیجانی در نمونه کودکان ایرانی بوده که پژوهشگران و سایر متخصصان مربوطه می‌توانند از این ابزار در پژوهش‌های روانشناختی خود استفاده کنند
متن کامل [PDF 1448 kb]   (404 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/18 | پذیرش: 1401/8/29 | انتشار: 1402/3/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)