پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 130 - ( زمستان 1402(دی)، 1402 )                   جلد 22 شماره 130 صفحات 55-43 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

alibolandi L, rashid K, yaghobi A, kordnoghabi R. (2023). Investigating the effectiveness of the aesthetic education package based on learning experiences on the academic attitude of female students. Journal of Psychological Science. 22(130), 43-55. doi:10.52547/JPS.22.130.1991
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1819-fa.html
علی بلندی لیلا، رشید خسرو، یعقوبی ابوالقاسم، کردنوقابی رسول. بررسی اثربخشی بستۀ آموزش زیبایی‌شناسی مبتنی بر تجارب یادگیری بر نگرش تحصیلی در دانش‌آموزان دختر مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (130) :55-43 10.52547/JPS.22.130.1991

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1819-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. ، kh@bausa.aosrorashidc.ir
چکیده:   (594 مشاهده)
زمینه: نگرش‌ها نه فقط در حوزۀ تحصیلی بلکه در تمام زندگی دانش‌آموزان و فعالیت‌های آنان نقش اساسی دارند و از عوامل اصلی درک رفتارهای فردی، اجتماعی و پذیرش خود هستند. مطالعات پیشین نشان داده است که زیباشناسی می‌تواند به عنوان یک روش مؤثر در بهبود نگرش دانش‌آموزان در مدارس مورد توجه قرار گیرد، اما در مورد اثربخشی آموزش زیبایی‌شناسی مبتنی بر تجارب یادگیری بر نگرش تحصیلی در دانش‌آموزان دختر، شکاف پژوهشی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بستۀ آموزش زیبایی‌شناسی مبتنی بر تجارب یادگیری بر نگرش تحصیلی در دانش‌آموزان دختر انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر، نیمه‌‌ آزمایشی از نوع پیش ­آزمون پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر همدان بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ آماری پژوهش (40 نفر) از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. مداخلۀ آموزش زیبایی ­شناسی بر اساس نظریۀ تجارب یادگیری (محقق ساخته) به مدت 10 جلسۀ 45 دقیقه‌ای برای اعضای گروه آزمایش اجرا شد، اما اعضای گروه گواه هیچ ­گونه آموزشی دریافت نکردند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه نگرش تحصیلی (سکر، 2011) بود. تحلیل داده‌ها در پژوهش حاضر با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری و با بهره‌گیری از نرم ­افزار SPSS-22 انجام شد.
یافته­ ها: داده‌های حاصل از تحلیل کوواریانس در این پژوهش نشان داد که آموزش بستۀ آموزشی زیبایی شناسی مبتنی بر تجارب یادگیری بر نگرش تحصیلی دانش ­آموزان دختر معنادار بود (0/01 P<).
نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر نشان داد که آموزش زیبایی­ ­شناسی باعث شد دانش­ آموزان، نگرش تحصیلی مثبتی در یادگیری از خود نشان دهند. به عبارت دیگر، توجه به عواطف و احساسات دانش‌آموزان می‌تواند نگرش تحصیلی آنان را بهبود دهد
متن کامل [PDF 957 kb]   (307 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/19 | پذیرش: 1401/8/22 | انتشار: 1402/9/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)