پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 127 - ( پاییز 1402(مهر)، 1402 )                   جلد 22 شماره 127 صفحات 1448-1435 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizpour L, Esmaeil pour H, Heidari S A. (2023). The effect of brand psychological characteristics on customer delight in the purchase process. Journal of Psychological Science. 22(127), 1435-1448. doi:10.52547/JPS.22.127.1435
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1838-fa.html
عزیزپور لیدا، اسماعیل پور حسن، حیدری سید عباس. تأثیر ویژگی های روانشناختی برند بر مشعوف سازی مشتریان در فرآیند خرید مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (127) :1448-1435 10.52547/JPS.22.127.1435

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1838-fa.html


استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، H_esmailpour@yahoo.com
چکیده:   (529 مشاهده)
زمینه: علم روانشناسی در مطالعات بازاریابی جایگاه ویژه ­ای دارد. شهرت، هویت و تصویر برند اصلی ­ترین ویژگی­ های روانشناختی در برندها محسوب می ­شوند که بر خرید لذت ­جویانه تأثیر بسزایی دارند و موجب ایجاد وفاداری و دلبستگی در مشتریان می­ شوند. اما در مورد تأثیر متغیرهای مهم ویژگی ­های روانشناختی برندها و مشعوف­ سازی مشتریان در فرآیند خرید شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر ویژگی ­های روانشناختی برند بر مشعوف­ سازی مشتریان در فرآیند خرید بود.
روش: این تحقیق بر اساس هدف، یک تحقیق کاربردی و بر اساس ماهیت روش نیز توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل مشتریان فروشگاه­ های زنجیره ­ای در استان ایلام در سال 1400 بود. برای انتخاب نمونه نیز با استفاده از جدول کرجیسی و مورگان (1970) تعداد 384 نفر و بر اساس روش نمونه ­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار این تحقیق پرسشنامه استاندارد در زمینه متغیرهای تحقیق است. برای سنجش متغیر ویژگی­ های روانشناختی برند از پرسشنامه فرانسیونی و همکاران (2021) و برای سنجش متغیر مشعوف ­سازی مشتریان نیز از پرسشنامه ازوجی و آزادنیا (1396) استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه­ ها توسط اساتید خبره و پایایی آن­ ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها نیز از معادلات ساختاری و نرم­ افزار لیزرل استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که ویژگی ­های روانشناختی برند بر مشعوف ­سازی مشتریان هنگام خرید در سطح معناداری 95 درصد تأثیر معناداری دارند. شهرت برند، هویت برند و تصویر برند بر مشعوف ­سازی مشتریان هنگام خرید در سطح معناداری 95 درصد دارای تأثیر معناداری می باشند.
نتیجه‌گیری: مشتریان هنگام خرید به ویژگی­های روانشناختی برندها توجه می­کنند و در صورت ادارک مناسب از این ویژگی­های میزان رضایت آن­ها از خرید افزایش یافته و هیجان­زده و مشعوف می­شوند. برندها با برنامه­ریزی و تقویت ویژگی­های روانشناختی خود بر مشعوف سازی مشتریان تأثیر گذاشته و احتمال تکرار خرید و افزایش حجم خرید مشتریان بیشتر می­شود.
متن کامل [PDF 1121 kb]   (279 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/7 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1402/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)