پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 125 - ( تابستان 1402(مرداد)، 1402 )                   جلد 22 شماره 125 صفحات 1052-1033 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Entezari S, Saif A, Forouzandeh E. (2023). Investigating the effectiveness of education based on acceptance and commitment to improving the cognitive, behavioral, and emotional components of attitudes toward extramarital behavior. Journal of Psychological Science. 22(125), 1033-1052. doi:10.52547/JPS.22.125.1033
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1856-fa.html
انتظاری سمیرا، سیف علی اکبر، فروزنده الهام. بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اصلاح مؤلفه‌های شناختی، رفتاری و احساسی نگرش به رفتار فرازناشویی مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (125) :1052-1033 10.52547/JPS.22.125.1033

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1856-fa.html


استاد، گروه روانشناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران. ، Aliakbarsaif@yahoo.com
چکیده:   (1074 مشاهده)
زمینه: تحقیقات نشان میدهد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش استرس و اضطراب زنان دارای تجربۀ عاطفی و جنسی روابط فرازناشویی مؤثر بوده است. اما در زمینۀ کاربرد این آموزش بر مؤلفههای شناختی، رفتاری و عاطفی نگرش به رفتار فرازناشویی در جامعۀ مورد تحقیق شکاف پژوهشی وجود دارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر اصلاح نگرش به رفتار فرازناشویی بود.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش از نوع آمیخته بود. جامعه آماری شامل ۴76 نفر از زنان شهر تهران در سال ۱۴۰۰ بود. در بخش کیفی حجم نمونه شامل 16 نفر از زنان بود که به شیوۀ هدفمند برای مصاحبه دعوت شدند و در بخش کمی، حجم نمونه 30 نفر از زنان واجد شرایط بود که به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. گروه آزمایش 8 جلسۀ آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد را دریافت کردند. برای تحلیل محتوای کیفی مصاحبهها از روش کدگذاری باز و محوری بوسیلۀ نرم‌افزار Maxqda و در بخش کمی از تحلیل کواریانس به‌وسیلۀ نرم‌افزار SPSS24 استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل محتوای کیفی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری نگرش زنان به رفتار فرازناشویی در چهار عامل: 1. ضعف نگرش و ارزش‌های فردی؛ 2. ضعف در سبک زندگی و نقص بهزیستی زناشویی؛ 3. مشکلات مربوط به زندگی خانوادگی پیش از ازدواج؛4. نقص نظام آموزشی فرهنگی - اقتصادی دستهبندی شد. نتایج اجرای روش آموزش مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد سطح معناداری (0/05 >P) را نشان داد که گویای اثربخش بودن روش مذکور بوده است.
نتیجه‌گیری: می‌توان گفت روش آموزش مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد منجر به تغییر و اصلاح نگرش این گروه از زنان به رفتار فرازناشویی شدهاست. لذا، کاربرد این پژوهش با حجم نمونههای بیشتر به سایر پژوهشگران پیشنهاد میشود.
متن کامل [PDF 1243 kb]   (546 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/29 | پذیرش: 1401/9/30 | انتشار: 1402/5/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)