پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 120 - ( زمستان 1401 (اسفند)، 1401 )                   جلد 21 شماره 120 صفحات 2364-2347 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khazai A, Nili M R, Zaraii Zavaraki E, Delavar A. (2023). The effect of instructional package based on flipped learning on students’ meta cognition and problem solving skills. Journal of Psychological Science. 21(120), : 2 doi:10.52547/JPS.21.120.2347
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1866-fa.html
خزائی آذر، نیلی محمدرضا، زارعی زوارکی اسماعیل، دلاور علی. تأثیر بسته آموزشی مبتنی بر الگوی یادگیری معکوس بر مهارت فراشناخت و حل مسئله دانش آموزان مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (120) :2364-2347 10.52547/JPS.21.120.2347

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1866-fa.html


دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، azar.khazai@yahoo.com
چکیده:   (1833 مشاهده)
زمینه: در شیوه‌های سنتی تدریس دانش‌آموزان فرصتی برای درگیرشدن در فعالیت‌های حل مسئله و مدیریت دانش خود ندارند. لذا تغییر رویکرد آموزش از شیوه حضوری در جهت استفاده از امکانات و منابع برخط اهمیت زیادی پیدا کرده است که منجر به شکل‌گیری روش‌های نوین می‌شود. یکی از این روش‌ها یادگیری معکوس است که می‌تواند در جهت رشد مهارت‌های اساسی کمک نماید.
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر الگوی یادگیری معکوس بر فراشناخت و حل مسئله دانش‌آموزان است.
روش: روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان ابتدایی شهرستان الشتر بودند. از میان آن‌ها تعداد 60 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه فراشناختی هارولدانیل و عابدی (1996) و آزمون حل‌مسئله (محقق ساخته) بود. گروه کنترل به شیوه مرسوم اما برای گروه آزمایش یک بسته آموزشی مبتنی بر الگوی یادگیری معکوس تهیه که در آن فعالیت‌های معلم و دانش‌آموز در سه مرحله قبل و حین و بعد از کلاس طراحی‌شده بود. داده‌ها با تحلیل کوواریانس تک متغیری و چندمتغیری تحلیل شد.
یافته‌ها: با توجه به نتایج به‌دست آمده تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل در متغیر مهارت‌های فراشناختی و حل‌مسئله معنی‌دار بود (0/005 p<). یعنی میانگین گروه آزمایش در هر دو متغیر بیشتر از گروه کنترل بوده است.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها می‌توان گفت کلاس معکوس به مدیریت بهتر زمان تدریس، پرورش فراشناخت و حل مسئله دانش‌آموزان کمک کرده است. معلم نیز فرصت بیشتری دارد تا بر مسائل و مطالب مهم تمرکز کند و یادگیری مؤثر و عمیق‌تری را شاهد باشد.
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 1291 kb]   (1035 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/8/19 | پذیرش: 1401/10/27 | انتشار: 1401/12/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)