پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 126 - ( تابستان 1402(شهریور)، 1402 )                   جلد 22 شماره 126 صفحات 1068-1053 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rezvani-dehaghani M, Afrooz G, Vaez Mousavi M K. (2023). Investigating the relationships of spiritual happiness, academic achievement, creativity, and social attitudes with young professional athletes’ success (developing a model of mental health and sports achievements). Journal of Psychological Science. 22(126), 1053-1068. doi:10.52547/JPS.22.126.1053
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1889-fa.html
رضوانی دهاقانی میترا، افروز غلامعلی، واعظ موسوی محمدکاظم. بررسی رابطه نشاط معنوی، پیشرفت تحصیلی، خلاقیت و نگرش‌های اجتماعی با موفقیت‌های جوانان ورزشکار حرفه‌ای با نقش میانجی سلامت‌روان (با نگاه تدوین مدل توفیقات ورزشی) مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (126) :1068-1053 10.52547/JPS.22.126.1053

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1889-fa.html


‌‌دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، پردیس بین‌المللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران ، rezvani.mitra@ut.ac.ir
چکیده:   (1609 مشاهده)
 زمینه: سلامت ورزشکاران با توجه به فشار بالای انتظار کسب نتیجه، تحت تأثیر بوده و با توجه به اهمیت عملکرد تحصیلی و عوامل اجتماعی جوانان، ایجاد تعادل در چنین شرایطی نیاز به مداخلات پژوهش محور می‌باشد.
هدف: بررسی رابطه نشاط معنوی، پیشرفت تحصیلی، خلاقیت، و نگرش‌های اجتماعی با موفقیت‌های جوانان ورزشکار حرفه‌ای با نقش میانجی سلامت­ روان (با نگاه تدوین مدل توفیقات ورزشی) بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که روابط بین متغیرها بوسیله مدل‌یابی معادله ساختاری بررسی شد. جامعه تمامی ورزشکاران حرفه‌ای تیم‌های ملی بودند که 165 نفر (89 پسر و 76 دختر) رده سنی جوانان (15 الی 18 سال)، رشته‌های انفرادی و گروهی به‌صورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. از پرسشنامه سلامت (GHQ)، خلاقیت راودسپ (1999)، نگرش‌های اجتماعی افروز و جردن (1976)، نشاط معنوی (SVS) چپریان و افروز (1395)، پیشرفت تحصیلی، و موفقیت ورزشی به‌عنوان ابزار استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مسیر و آزمون سوبل به‌وسیله نرم‌افزار لیزرل انجام گرفت.
یافته‌ها: بین نشاط معنوی، خلاقیت، سلامت­روان، و پیشرفت تحصیلی با موفقیت رابطه معنادار، اما بین نگرش اجتماعی با موفقیت رابطه معناداری وجود ندارد. بین نشاط معنوی، خلاقیت، نگرش‌های اجتماعی با سلامت­روان رابطه معنادار بود، اما بین پیشرفت تحصیلی با سلامت روان رابطه معناداری وجود ندارد. سلامت­روان نقش میانجی معناداری میان نشاط معنوی و خلاقیت با موفقیت دارد، اما رابطه‌ای در پیشرفت تحصیلی و نگرش‌اجتماعی یافت نشد.
نتیجه‌گیری: با توجه به برازش مطلوب مدل ساختاری، حفظ سلامت­روان ورزشکاران حرفه‌ای از ابعاد گوناگون می‌تواند بر موفقیت ورزشی جوانان اثرگذار باشد.
متن کامل [PDF 1311 kb]   (770 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/5 | پذیرش: 1401/11/8 | انتشار: 1402/6/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)