rezvani-dehaghani M, Afrooz G, Vaez Mousavi M K. (2023). Investigating the relationships of spiritual happiness, academic achievement, creativity, and social attitudes with young professional athletes’ success (developing a model of mental health and sports achievements).
Journal of Psychological Science.
22(126), 1053-1068. doi:
10.52547/JPS.22.126.1053 URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-1889-fa.html
دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، پردیس بینالمللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران ، rezvani.mitra@ut.ac.ir
چکیده: (1609 مشاهده)
زمینه: سلامت ورزشکاران با توجه به فشار بالای انتظار کسب نتیجه، تحت تأثیر بوده و با توجه به اهمیت عملکرد تحصیلی و عوامل اجتماعی جوانان، ایجاد تعادل در چنین شرایطی نیاز به مداخلات پژوهش محور میباشد.
هدف: بررسی رابطه نشاط معنوی، پیشرفت تحصیلی، خلاقیت، و نگرشهای اجتماعی با موفقیتهای جوانان ورزشکار حرفهای با نقش میانجی سلامت روان (با نگاه تدوین مدل توفیقات ورزشی) بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که روابط بین متغیرها بوسیله مدلیابی معادله ساختاری بررسی شد. جامعه تمامی ورزشکاران حرفهای تیمهای ملی بودند که 165 نفر (89 پسر و 76 دختر) رده سنی جوانان (15 الی 18 سال)، رشتههای انفرادی و گروهی بهصورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. از پرسشنامه سلامت (GHQ)، خلاقیت راودسپ (1999)، نگرشهای اجتماعی افروز و جردن (1976)، نشاط معنوی (SVS) چپریان و افروز (1395)، پیشرفت تحصیلی، و موفقیت ورزشی بهعنوان ابزار استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر و آزمون سوبل بهوسیله نرمافزار لیزرل انجام گرفت.
یافتهها: بین نشاط معنوی، خلاقیت، سلامتروان، و پیشرفت تحصیلی با موفقیت رابطه معنادار، اما بین نگرش اجتماعی با موفقیت رابطه معناداری وجود ندارد. بین نشاط معنوی، خلاقیت، نگرشهای اجتماعی با سلامتروان رابطه معنادار بود، اما بین پیشرفت تحصیلی با سلامت روان رابطه معناداری وجود ندارد. سلامتروان نقش میانجی معناداری میان نشاط معنوی و خلاقیت با موفقیت دارد، اما رابطهای در پیشرفت تحصیلی و نگرشاجتماعی یافت نشد.
نتیجهگیری: با توجه به برازش مطلوب مدل ساختاری، حفظ سلامتروان ورزشکاران حرفهای از ابعاد گوناگون میتواند بر موفقیت ورزشی جوانان اثرگذار باشد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/5 | پذیرش: 1401/11/8 | انتشار: 1402/6/11
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |