پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 123 - ( بهار 1402(خرداد)، 1402 )                   جلد 22 شماره 123 صفحات 490-473 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abedini K, Talepasand S, Rahimian Booger I. (2023). Structural relationship between positive and parental conditional regard with school value: the mediating role of academic self-efficacy, goal orientation skill-oriented, and autonomy need satisfaction. Journal of Psychological Science. 22(123), 473-490. doi:10.52547/JPS.22.123.473
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1892-fa.html
عابدینی خدیجه، طالع پسند سیاوش، رحیمیان بوگر اسحاق. رابطه ساختاری توجه مثبت مشروط والدین با ارزش مدرسه: نقش میانجی‌گر خودکارآمدی تحصیلی، جهت‌گیری هدف تبحرگرا و ارضای نیاز خودمختاری مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (123) :490-473 10.52547/JPS.22.123.473

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1892-fa.html


دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، stalepasand@semnan.ac.ir
چکیده:   (1161 مشاهده)
زمینه: ارزش‌ها کلیدهای انگیزشی انتخاب و تلاش برای دستیابی به اهداف به شمار می‌روند و ارزش مدرسه به عنوان میزان ارج و قداستی که دانش‌آموزان برای مدرسه قائل هستند یکی از مؤلفه‌های بهزیستی تحصیلی به شمار می‌رود مطالعات نشان داده بهزیستی تحصیلی با توجه مشروط والدین به عنوان یک الگوی رفتاری والدین ارتباط دارد علاوه بر آن ارضای نیاز خودمختاری، افزایش خودکارآمدی، جهت ­گیری هدف تبحری نیز از شروط دستیابی به بهزیستی و ارزش مدرسه به شمار می‌آید اما تاکنون هیچ پژوهشی ارتباط این متغیرها را به صورت یکپارچه مورد بررسی قرار نداده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ساختاری توجه مثبت و مشروط والدین با ارزش مدرسه با توجه به نقش میانجی‌گری خودکارآمدی تحصیلی، جهت‌گیری هدف تبحرگرا و ارضای نیاز خودمختاری بود.
روش: طرح این پژوهش همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود، جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش ­آموزن شاغل به تحصیل در مقطع اول متوسطه شهرستان یزد بود تعداد 1302 نفر به روش تصادفی خوشه‌ای چند مرحله­ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و به مقیاس بهزیستی تحصیلی، توجه مشروط والدین، خودکارآمدی تحصیلی، جهت ­گیری هدف و نیازهای روانشناختی پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیُرسون و تحلیل مسیر به کمک نرم ­افزار LISREL8.8 انجام گرفت.
یافته ­ها: نتایج نشان دادکه توجه مشروط با ارضای نیاز خودمختاری، خودکارآمدی، ارزش مدرسه و جهت ­گیری هدف تبحرگرا رابطه مثبت و معنادار دارد و همچنین توجه مشروط با ارزش مدرسه با نقش میانجی‌گری جهت­ گیری هدف، ارضای نیاز خودمختاری و جهت ­گیری هدف تبحرگرا رابطه ساختاری دارد.
نتیجه گیری: بر اساس یافته‌های به دست آمده می‌توان به این نتیجه رسید که انتخاب الگوی ارتباطی حمایتگر توسط والدین با افزایش ارضای نیاز خودمختاری، باورهای خودکارآمدی و هدایت افراد به سمت جهت ­ گیری تبحرگرا موجب افزایش ارزش مدرسه به‌عنوان یکی از شاخص‌های بهزیستی تحصیلی در دانش ­آموزان می­ شود.
متن کامل [PDF 1274 kb]   (555 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/9/6 | پذیرش: 1401/11/16 | انتشار: 1402/3/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)