پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 128 - ( پاییز 1402(آبان)، 1402 )                   جلد 22 شماره 128 صفحات 93-81 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi N, Ghanad Zdegan H A, hydari S. (2023). Comparison of the efficacy of brain electrical stimulation and cognitive rehabilitation on eye-hand coordination of children with special learning disabilities aged 7 to 13 years. Journal of Psychological Science. 22(128), 81-93. doi: 10.52547/JPS.22.128.1587
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1940-fa.html
احمدی ندا، قنادزادگان حسین علی، حیدری شعبان. مقایسه اثربخشی تحریک الکتریکی مغز و توان‌بخشی شناختی بر هماهنگی چشم و دست کودکان با ناتوانی‌های یادگیری خاص 7 تا ۱3 ساله مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (128) :93-81 10.52547/JPS.22.128.1587

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1940-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. ، ghanad.hamid@yahoo.com
چکیده:   (846 مشاهده)
زمینه: پژوهش ­های پیشین به بررسی اثربخشی توا‌ن‌بخشی شناختی و درمان­ های عصبی بر طیف گسترده ­ای از اختلالات از جمله ناتوانی یادگیری پرداخته ­اند. مرور مطالعات انجام شده حاکی از آن است پژوهش­ های اندکی به بررسی مقایسه ­ای توانبخشی شناختی و درمان‌های عصبی بر ناتوانی‌های یادگیری جهت انتخاب بهترین روش درمانی پرداخته­ اند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی تحریک الکتریکی مغز و توان‌بخشی شناختی بر هماهنگی چشم و دست کودکان با ناتوانی یادگیری خاص (نارساخوان) 7 تا ۱3 ساله انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش ­آزمون پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دانش ­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص در مناطق 7 و 10 شهر تهران در سال 1399 بود. نمونۀ آماری پژوهش از 3 گروه شرکت ­کننده، شامل 2 گروه آزمایش 15 نفری و یک گروه گواه 15 نفری تشکیل شدند که به صورت در دسترس انتخاب و در سه گروه به صورت تصادفی گمارش شدند. ابزارهای جمع­ آوری داده‌ها شامل آزمون ارزیابی هماهنگی چشم و دست (فرناندس و همکاران، 2013)، دستگاه tdcs و برنامه توان‌بخشی شناختی (ماگیو، 2019) بود. دستورالعمل آموزش توان‌بخشی شناختی مشتمل بر 21 جلسه 60 دقیقه‌ای بود. تحلیل داده­ ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری، آزمون تعقیبی LSD و نرم‌افزار spss24 انجام شد.
یافته­ ها: یافته­ های پژوهش حاضر نشان داد اثربخشی توان‌بخشی شناختی بر هماهنگی چشم و دست دانش­ آموزان نارساخوان بیشتر از اثربخشی با روش تحریک الکتریکی مغز از روی جمجمه بوده است (05/0 >P).
نتیجه ­گیری: نتایج این مطالعه می­ تواند در انتخاب گزینه ­های درمانی مناسب به درمانگرانی که با کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری کار می‌کنند، کمک ‌کند. همچنین نتایج مطالعۀ حاضر می ­تواند کاربردهای مؤثر درمان‌های شناختی را بیش از پیش در اختیار متخصصان قرار دهد.
متن کامل [PDF 1134 kb]   (560 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/4 | پذیرش: 1402/1/6 | انتشار: 1402/8/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)