پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 128 - ( پاییز 1402(آبان)، 1402 )                   جلد 22 شماره 128 صفحات 156-143 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yoordkhani F, mohammadi A, Manavipour D. (2023). Investigating the effect of mindfulness on problem solving styles with the mediating role of learning styles. Journal of Psychological Science. 22(128), 143-156. doi:10.52547/JPS.22.128.1649
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1948-fa.html
یوردخانی فاطمه، محمدی اکبر، معنوی پور داوود. بررسی تأثیر ذهن‌آگاهی بر سبک‌های حل مسئله با نقش میانجی سبک‌های یادگیری مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (128) :156-143 10.52547/JPS.22.128.1649

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1948-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. ، a.mohammadi@iau-garmsar.ac.ir
چکیده:   (985 مشاهده)
زمینه: مهارت حل مسئله و سبک‌های یادگیری به عنوان موضوعی مهم در تمامی گروه‌های سنی مطرح است. اگرچه عوامل تأثیرگذار بر مهارت حل مسئله و سبک ­های یادگیری در مطالعات متعددی بررسی شده است، اما بررسی تأثیر ذهن‌آگاهی بر سبک‌های حل مسئله با نقش میانجی سبک‌های یادگیری کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ذهن‌آگاهی بر سبک‌های حل مسئله با نقش میانجی سبک‌های یادگیری انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دورۀ دوم متوسطه شهرستان گرمسار در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای 341 نفر از این دانش‌آموزان انتخاب شدند. جهت جمع­ آوری داده ­ها از پرسشنامه‌های پنج وجهی ذهن‌آگاهی (بائر و همکاران، 2006)، جهت‌گیری سبک‌های یادگیری (تاولر و دیپ بوی، 2003) و سبک‌های حل مسئله (کسیدی و لانگ، 1996) استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها نیز از روش همبستگی و معادلات ساختاری با کمک نرم­ افزار SPSS-22 استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد پنج مؤلفه مشاهده، توصیف، عمل همراه با آگاهی، عدم قضاوت و عدم واکنش بر سبک­ های حل مسئله دانش‌آموزان متوسطه دورۀ دوم شهرستان گرمسار با نقش میانجی سبک­ های یادگیری تأثیر داشته است (05/0 P<).
نتیجه­ گیری: با استناد به نتایج به دست آمده، سبک‌های یادگیری با تأثیرگذاری غیرمستقیم بر سبک‌های حل مسئله می ­تواند یادگیری را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین نتایج این مطالعه می‌تواند در زمینۀ آموزشی - تربیتی تلویحات مهمی مانند اثربخشی ذهن‌آگاهی و سبک ­های یادگیری بر حل مسئله برای متخصصان آموزشی در بر داشته باشد.
متن کامل [PDF 1056 kb]   (590 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/11 | پذیرش: 1402/1/15 | انتشار: 1402/8/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)