پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 121 - ( بهار 1402(فروردین)، 1402 )                   جلد 22 شماره 121 صفحات 140-125 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ayatizadeh Tafti F, Dehestani Ardekani M, Sheikh M. (2023). The effect of observational learning by individual and dyad training on mirror neurons function and learning of movement skills in autism spectrum disorder children. Journal of Psychological Science. 22(121), 125-140. doi:10.52547/JPS.22.121.125
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1955-fa.html
آیتی زاده تفتی فرحناز، دهستانی اردکانی مجتبی، شیخ محمود. تأثیر یادگیری مشاهده‌ای از طریق تمرینات جفتی بر عملکرد نورون‌های آئینه‌ای و کیفیت مهارت حرکتی شنا در کودکان پسر طیف اوتیسم مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (121) :140-125 10.52547/JPS.22.121.125

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1955-fa.html


استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اردکان، اردکان ایران. ، M.Dehestani@ardakan.ac.ir
چکیده:   (752 مشاهده)
زمینه: اختلال در نورون‌های آئینه‌ای کودکان اوتیسم همواره مورد چالش پژوهشگران این حوزه بوده است و روش‌هایی که مبتنی بر سیستم نورون‌های آئینه‌ای طراحی شده‌اند نظیر یادگیری مشاهده‌ای به ­صورت مشارکتی، می‌تواند برای افزایش تقلید در کودکان اوتیسم مورد توجه قرار گرفته و در آموزش از آن‌ها استفاده شود؛ بااین ­وجود مطالعات اندکی تأثیر این شیوه آموزشی را بر یادگیری کودکان اوتیسم مورد بررسی قرار داده­اند.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشاهده‌ای در ارتقای عملکرد نورون‌های آئینه‌ای و در راستای آن بهبود کیفیت مهارت حرکتی شنا در کودکان پسر طیف اوتیسم بود.
روش: طرح پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی است که در سال 1397 طراحی و اجرا شده است. جامعه آماری شامل کودکان پسر 7 تا 14 ساله طیف اوتیسم (آسپرگر و با عملکرد بالا) شهر تهران است که نمونه مورد نیاز به شیوه هدفمند و از نوع در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه تمرین انفرادی و دوتایی تخصیص داده شدند و طی مدت 8 هفته دو جلسه در هفته به آموزش مهارت کرال سینه پرداختند. ابزار گردآوری داده ­ها شامل مقیاس سنجش شدت اوتیسم گارس (1994)؛ چک لیست ارزیابی مهارت­ کرال سینه (گالاهو و اوزمان، 2005) و برای ثبت امواج مغزی از حسگر الکترو انسفالوگراف (EEG) استفاده شد. تحلیل داده با روش تحلیل کواریانس با اندازه­ گیری مکرر بود که در نرم ­افزار SPSS انجام شد.
یافته­ ها: نتایج تحلیل کووریانس نشان داد که هر دو گروه در پس‌آزمون عملکرد نورون‌های آئینه‌ای بهبود داشتند ولی گروه تمرینات دوتایی پس از مداخله به­ طور معناداری در ارتقای عملکرد نورون‌های آئینه‌ای بهبود داشت و تفاوت بین دو گروه به ­طور معنی‌داری به نفع گروه تمرین دوتایی بود (0/001 p<). همچنین کیفیت شنای کرال سینه در گروه تمرین دوتایی بهبود معناداری داشت و تفاوت بین دو گروه در بهبود مهارت شنا به ­طور معناداری به نفع گروه دوتایی بود (0/001 p<).
نتیجه‌گیری: آموزش از طریق یادگیری مشاهده‌ای، تقلید و بازخوردهای مشاهده‌ای فعالیت نورون‌های آیینه­ ای را که در بهبود اعمال حرکتی مؤثر است، ارتقاء می‌بخشد که می‌توان از آن در جهت توانبخشی استفاده کرد. مطابق با یافته­ ها از مهم ­ترین کاربردهای آتی می ­توان به تمرکز بر بالابردن توانایی‌ها و قابلیت‌های عملکردی نورون‌های آئینه‌ای از طریق یادگیری مشاهده‌ای به­منظور بهبود علائم حرکتی اوتیسم و توانبخشی عصبی اشاره کرد.
متن کامل [PDF 1078 kb]   (322 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/2 | پذیرش: 1401/12/22 | انتشار: 1402/2/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)