پیام خود را بنویسید
دوره 15، شماره 57 - ( 3-1395 )                   جلد 15 شماره 57 صفحات 58-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghili M. (2016). A comparison of perceived parental rearing, early maladaptive schemas and spiritual intelligence of female high school students in divorced and intact families . Journal of Psychological Science. 15(57), 44-58.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-196-fa.html
عقیلی مجتبی. بررسی رابطه ادراک والدگری، نخستین الگوهای سازش‌نایافته و هوش معنوی در دانش‌آموزان دختر دارای والدین عادی و طلاق گرفته مجله علوم روانشناختی 1395; 15 (57) :58-44

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-196-fa.html


دانشگاه پیام نور ، asemanha@gmail.com
چکیده:   (2488 مشاهده)
بسیاری از مشکلات رفتاری کودکان منعکس‌کننده شرایط پیچیده بین‌فردی اعضای خانواده، به‌ویژه والدین است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ادراک از نحوه والدگری، نخستین الگوهای سازش‌نایافته و هوش معنوی در بین دانش‌آموزان دختر با والدین عادی و طلاق، صورت گرفته است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. بدین‌منظور از میان 4754 دانش‌آموز دختر دبیرستانی گرگان در سال تحصیلی 94-1393 نمونه‌ای به حجم 146 نفر به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه‌های ادراک از نحوه والدگری (EMBU-s)، نخستین الگوهای سازش‌نایافته یانگ و هوش معنوی کینگ استفاده شد و داده‌ها با استفاده از رگرسیون لجستیک و تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین نخستین الگوهای سازش‌نایافته و ادراک از نحوه والدگری دانش‌آموزان با والدین عادی و طلاق ارتباط مثبت برقرار است. از بین مؤلفه‌های الگوهای سازش نایافته اولیه، پنج مؤلفه (رهاشدگی، نقص و شرم، شکست، بازداری هیجانی و معیارهای سرسختانه) قادر به پیش‌بینی مطلقه یا عادی بودن والدین دانش‌آموزان هستند. سه مؤلفه (معناداری شخصی، خودآگاهی و تفکر نقادانه)در هوش معنوی نیز مطلقه یا عادی بودن والدین را پیش‌بینی می‌کنند. بر طبق یافته دیگر از این پژوهش هر سه مؤلفه ادراک از نحوه والدگری، قادر به پیش‌بینی مطلقه یا عادی بودن والدین دانش‌آموزان هستند.
متن کامل [PDF 451 kb]   (1474 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/25 | پذیرش: 1398/4/25 | انتشار: 1398/4/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)