پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 128 - ( پاییز 1402(آبان)، 1402 )                   جلد 22 شماره 128 صفحات 1696-1679 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valikhani S, Jahangir P, Abedi M. (2023). Modeling children's career development: A grounded theory study. Journal of Psychological Science. 22(128), 1679-1696. doi:10.52547/JPS.22.128.1679
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1981-fa.html
ولیخانی سمیه، جهانگیر پانته آ، عابدی محمدرضا. مدل‌یابی رشد مسیر شغلی کودکان: یک مطالعۀ داده بنیاد مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (128) :1696-1679 10.52547/JPS.22.128.1679

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1981-fa.html


. استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، M.r.abedi@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (444 مشاهده)
زمینه: رشد مسیر شغلی موضوعی است که به‌طور گسترده در متون علمی روانشناسی مورد مطالعه قرار گرفته و در نظریه‌های مرتبط با روانشناسی شغلی به آن اشاره شده است. همچنین مطالعات متعددی در مورد رشد مسیر شغلی کودکان انجام شده است، ولی پژوهش خاصی که به ارائه مدل در مورد رشد مسیر شغلی کودکان پرداخته باشد، یافت نشد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مدل‌یابی رشد مسیر شغلی کودکان بر اساس یک مطالعه داده بنیاد انجام شد.
روش: پژوهش حاضر به لحاظ رویکرد در زمرۀ مطالعات کیفی است که با راهبرد داده بنیاد از نوع ظهوریابنده انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی متخصصان مرتبط با موضوع مورد پژوهش بود که دارای زمینۀ علمی و سابقۀ مرتبط بودند که با استفاده از نمونه‌گیری نظری 18 نفر از آن­ ها در این پژوهش شرکت کردند. همچنین به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها، از روش مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته استفاده شد. مصاحبه‌ها تا رسیدن به اشباع مقوله‌ها و شکل‌گیری جوهر حوزه بنیادی ادامه یافت. هم‌زمان با مصاحبه‌ها، تحلیل داده‌ها با روش ظهور یابنده شامل کدگذاری جوهری (مشتمل بر کدگذاری باز و انتخابی) و نظری به‌وسیلۀ نرم‌افزار ATLAS.ti8، انجام و مورد اعتباریابی قرار گرفت.
یافته ­ها: در تحلیل داده‌ها، 306 کد بدون تکرار، 29 کد بنیادی و درنهایت 9 مقوله و 3 کد نظری ظهور یافتند. به زعم شرکت‌کنندگان در پژوهش، به‌طور کلی رشد مسیر شغلی کودکان به‌صورت مسیری از انطباق‌یابی به‌سوی انطباق‌پذیری و شامل عوامل، فرآیند و شایستگی‌ها شکل می‌گیرد.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های به دست آمده، به نظر می‌رسد رشد مسیر شغلی کودکان فرآیندی پیچیده و مداوم است که تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله پیشینه خانوادگی، جنسیت، فرهنگ، تجربیات مدرسه و علائق و توانایی‌های شخصی است. ازاین‌رو برای هدایت مؤثر و حمایت از رشد مسیر شغلی کودکان، یک رویکرد کل‌نگر که مؤلفه‌های مختلف را در بر می‌گیرد، ضروری است.
واژه‌های کلیدی: مدل‌یابی، رشد شغلی، کودکان
متن کامل [PDF 1127 kb]   (403 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/12/24 | پذیرش: 1402/2/25 | انتشار: 1402/8/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)