. استاد، گروه مشاوره، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، M.r.abedi@edu.ui.ac.ir
چکیده: (444 مشاهده)
زمینه: رشد مسیر شغلی موضوعی است که بهطور گسترده در متون علمی روانشناسی مورد مطالعه قرار گرفته و در نظریههای مرتبط با روانشناسی شغلی به آن اشاره شده است. همچنین مطالعات متعددی در مورد رشد مسیر شغلی کودکان انجام شده است، ولی پژوهش خاصی که به ارائه مدل در مورد رشد مسیر شغلی کودکان پرداخته باشد، یافت نشد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مدلیابی رشد مسیر شغلی کودکان بر اساس یک مطالعه داده بنیاد انجام شد.
روش: پژوهش حاضر به لحاظ رویکرد در زمرۀ مطالعات کیفی است که با راهبرد داده بنیاد از نوع ظهوریابنده انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی متخصصان مرتبط با موضوع مورد پژوهش بود که دارای زمینۀ علمی و سابقۀ مرتبط بودند که با استفاده از نمونهگیری نظری 18 نفر از آن ها در این پژوهش شرکت کردند. همچنین بهمنظور جمعآوری دادهها، از روش مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته استفاده شد. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع مقولهها و شکلگیری جوهر حوزه بنیادی ادامه یافت. همزمان با مصاحبهها، تحلیل دادهها با روش ظهور یابنده شامل کدگذاری جوهری (مشتمل بر کدگذاری باز و انتخابی) و نظری بهوسیلۀ نرمافزار ATLAS.ti8، انجام و مورد اعتباریابی قرار گرفت.
یافته ها: در تحلیل دادهها، 306 کد بدون تکرار، 29 کد بنیادی و درنهایت 9 مقوله و 3 کد نظری ظهور یافتند. به زعم شرکتکنندگان در پژوهش، بهطور کلی رشد مسیر شغلی کودکان بهصورت مسیری از انطباقیابی بهسوی انطباقپذیری و شامل عوامل، فرآیند و شایستگیها شکل میگیرد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای به دست آمده، به نظر میرسد رشد مسیر شغلی کودکان فرآیندی پیچیده و مداوم است که تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله پیشینه خانوادگی، جنسیت، فرهنگ، تجربیات مدرسه و علائق و تواناییهای شخصی است. ازاینرو برای هدایت مؤثر و حمایت از رشد مسیر شغلی کودکان، یک رویکرد کلنگر که مؤلفههای مختلف را در بر میگیرد، ضروری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/12/24 | پذیرش: 1402/2/25 | انتشار: 1402/8/1
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |