پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 131 - ( زمستان 1402(بهمن)، 1402 )                   جلد 22 شماره 131 صفحات 188-169 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

gilvari A, mohammadi A, haghighat S. (2024). The efficacy of mindfulness training and play therapy on the self-esteem of elementary school students. Journal of Psychological Science. 22(131), 169-188. doi:10.52547/JPS.22.131.2337
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1988-fa.html
گیلوری علی، محمدی اکبر، حقیقت سارا. اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی و بازی درمانی بر حرمت خود دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (131) :188-169 10.52547/JPS.22.131.2337

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1988-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار، ایران. ، a.mohammadi@iau-garmsar.ac.ir
چکیده:   (826 مشاهده)
زمینه: مطالعات نشان داده است دانش‌آموزانی که حرمت خود بالاتری دارند در تعامل‌های اجتماعی عملکرد بهتری را تجربه می­کنند. اخیراً مداخله‌های ذهن‌آگاهی شامل خودنظم‌جویی و توجه به تجربیات حال که به بازشناسی وقایع ذهنی، تیز حسی، باز و پذیرا بودن کمک می‌کند مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. از طرف دیگر بازی درمانگری به عنوان فعالیت لذت‌بخش جسمی و ذهنی خود خواسته به افزایش حرمت خود می‌انجامد، با این وجود در زمینه بازی درمانگری مبتنی بر ذهن‌آگاهی جهت افزایش احساس حرمت خود در جامعه مورد تحقیق شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن‌آگاهی و بازی محور، بر حرمت خود دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان گرمسار انجام شد.
روش: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری مورد مطالعه را تمامی دانش‌آموزان دوره ابتدایی در شهرستان گرمسار (7620 نفر) در سال تحصیلی 1400-1401 تشکیل می‌دادند. شرکت­کنندگان بر اساس روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع در دسترس در سه گروه 15 نفری با توجه به معیارهای ورود به صورت تصادفی در سه گروه همتاسازی شد. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه حرمت خود کروکر و همکاران (۲۰۰۳) استفاده شد. به منظور انجام پژوهش پروتکل بازی درمانی (جانسون و پارسون، 2023) در قالب 8 جلسه 60 دقیقه‌ای و پروتکل ذهن‌آگاهی (سیگال و همکاران، 2002) در قالب 8 جلسه 60 دقیقه‌ای بر روی دو گروه آزمایش اجرا شد. به منظور بررسی فرضیه‌های پژوهش از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS22 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که مداخلات ذهن‌آگاهی و مداخلات بازی محور، بر رشد حرمت خود دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان گرمسار تأثیر دارند (05/0 P<).
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد ذهن‌آگاهی و بازی درمانی قابلیت تأثیرگذاری بر حرمت خود دانش‌آموزان را دارد. پیشنهاد می‌شود در پژوهش‌های بعدی اثربخشی پروتکل‌های ذهن‌آگاهی و بازی‌درمانی بر سایر گروه‌های پژوهشی و با نمونه‌های بزرگتر مورد بررسی قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1469 kb]   (499 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/12/27 | پذیرش: 1402/2/30 | انتشار: 1402/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)