پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 126 - ( تابستان 1402(شهریور)، 1402 )                   جلد 22 شماره 126 صفحات 1168-1151 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzakhani M, Talepasand S, Sotodeh Asl N. (2023). Psychometric properties of schaufeli job enthusiasm scale in teachers. Journal of Psychological Science. 22(126), 1151-1168. doi:10.52547/JPS.22.126.1151
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2011-fa.html
میرزاخانی معصومه، طالع پسند سیاوش، ستوده اصل نعمت. ویژگی های روان سنجی مقیاس اشتیاق شغلی شاوفلی در معلمان مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (126) :1168-1151 10.52547/JPS.22.126.1151

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2011-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، stalepasand@semnan.ac.ir
چکیده:   (886 مشاهده)
 زمینه: اشتیاق شغلی به میزان استفاده از توان فیزیکی، روانی و ذهنی افراد در انجام کارهای مرتبط با نقش خود اشاره دارد. اشتیاق شغلی‌ پایین در بین کارکنان سبب‌ تعهد سازمانی و رضایت شغلی پایین، بروز خطا، سوانح و صدمات در انجام وظایف شغلی می ­شود. ازاین ­رو با توجه به شواهد پژوهشی اندک در زمینه موضوع پژوهش، شناسایی و سنجش اشتیاق شغلی معلمان جهت جلوگیری از مشکلات سازمانی و روانشناختی اهمیت و ضرورت اساسی دارد.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی ویژگی ­های روان ­سنجی مقیاس اشتیاق شغلی شاوفلی در معلمان شهرستان دامغان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی - کاربردی و از حیث نوع گردآوری اطلاعات، پیمایشی پرسشنامه‌ای و از نظر روش‌شناسی، از جمله مطالعات آزمون‌سازی به حساب می‌آید که در قالب یک طرح پژوهشی همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی معلمان (1267 =N) و دانش­ آموزان (2621 =N) مقطع متوسطه مدارس شهرستان دامغان در سال تحصیلی 1401-1400 بود. از بین افراد جامعه آماری، تعداد 460 نفر از معلمان (310 نفر زن،150 نفر مرد) و 460 نفر از دانش ­آموزان (255 نفر دختر، 205 نفر پسر) با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. معلمان به پرسشنامه­ مقیاس اشتیاق شغلی شاوفلی (2013) و دانش ­آموزان به مقیاس انگیزش تحصیلی والراند و همکاران (1992) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ­های پژوهش از طریق تحلیل عاملی تأییدی و با نرم‌افزارهای SPSS24 و AMOS26 انجام شد.
یافته ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که ساختار سه عاملی مقیاس برازش قابل‌ قبولی با داده ها دارد و کلیه شاخص ­های برازندگی نیز برازش مدل را تأیید کردند. همچنین به ‌منظور برآورد روایی همگرا نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که روابط مثبت و معناداری بین مؤلفه ­های مقیاس اشتیاق شغلی با مؤلفه­ های مقیاس انگیزش تحصیلی والراند و همکاران (1992) وجود داشت (05/0 >P). همچنین، اعتبار مؤلفه ­ها این مقیاس با استفاده از روش آلفای کرونباخ مناسب بودند.
نتیجه‌گیری: در مجموع نتایج مطالعه حاضر شواهدی را برای روایی و اعتبار پرسشنامه اشتیاق شغلی به عنوان ابزاری جهت اندازه­ گیری اشتیاق شغلی با مؤلفه ­های قدرت، تعهد و جذب در جهت ارتقاء و بهبود عملکرد شغلی معلمان فراهم کرد. ازاین ­رو می‌تواند به‌ عنوان ابزاری معتبر و روا مورد استفاده معلمان، پژوهشگران، درمانگران و مشاوران قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1155 kb]   (457 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/1/25 | پذیرش: 1402/2/30 | انتشار: 1402/6/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)