پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 124 - ( تابستان 1402(تیر)، 1402 )                   جلد 22 شماره 124 صفحات 776-761 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valikhani S, Jahangir P, Abedi M. (2023). The effectiveness of career intervention on children's career development. Journal of Psychological Science. 22(124), 761-776. doi:10.52547/JPS.22.124.761
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2024-fa.html
ولیخانی سمیه، جهانگیر پانته آ، عابدی محمدرضا. اثربخشی مداخله مسیر شغلی بر رشد مسیر شغلی کودکان مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (124) :776-761 10.52547/JPS.22.124.761

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2024-fa.html


استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، M.r.abedi@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (1034 مشاهده)
زمینه: مداخلات مسیر شغلی، آماده­سازی مسیر شغلی برای کودکان شامل تجهیز آن­ها به مهارت‌ها، تحصیلات و تجربیات لازم برای پیگیری اهداف مسیر شغلی را در بر دارد. شروع زود هنگام این فرآیند ضروری است، زیرا می‌تواند به کودکان کمک کند علائق و نقاط قوت خود را شناسایی، اهداف را تعیین کرده و در مورد آینده مسیرشغلی خود تصمیم­گیری کنند. علی­رغم اهمیت مداخله‌های مسیر شغلی بر رشد مسیر شغلی، در این زمینه در مورد کودکان شکاف پژوهشی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله مسیر شغلی بر رشد مسیر شغلی کودکان انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پسر پایۀ سوم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1401-1402 بود. نمونۀ آماری نیز شامل 30 نفر بود که به شیوۀ نمونه‌گیری خوشه ­ای - تصادفی انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری جایگزین شدند. جلسات مداخله بر مبنای سفر در دنیای حرفه و کار (پرادو و همکاران، 2000) در 10 جلسه 120 دقیقه‌ای برای شرکت‌کنندگان گروه آزمایش انجام شد ولی برای اعضای گروه گواه، هیچ­گونه مداخله‌ای انجام نشد. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس رشد مسیر شغلی دوران کودکی (شولیتاس و استد، 2004) و جهت تحلیل داده‌ها نیر از آزمون تحلیل کواریانس چند متغییره (مانکوا) و نرم­ افزار SPSS26 استفاده شد.
یافته ­ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که مداخله مسیر شغلی بر رشد مسیر شغلی کودکان مؤثر است. تحلیل کوواریانس نمرات اطلاعات، کنجکاوی / اکتشاف، منابع کنترل، چهره‌های کلیدی، دیدگاه زمانی و برنامه‌ریزی در گروه‌های مورد مطالعه نشان داد بین گروه‌ها تفاوت معنی­دار وجود دارد (0/05 >P)، یعنی مداخله مسیر شغلی توانسته است نمرات دانش‌آموزان گروه آزمایش را در این ابعاد افزایش دهد. همچنین تحلیل کوواریانس نمرات علائق و خود پنداره در گروه‌های مورد مطالعه نشان داد بین گروه‌ها تفاوت معنی‌دار وجود ندارد
(0/05 >
P)، بدین معنا که مداخله مسیر شغلی نتوانسته است نمرات دانش‌آموزان گروه آزمایش را در این دو بُعد افزایش دهد.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، به نظر می‌رسد مداخلات مسیر شغلی، با افزایش خودآگاهی، دانش مسیر شغلی و مهارت‌های تصمیم‌گیری در کمک به رشد مسیر شغلی کودکان مؤثر بوده است. این مداخلات همچنین کودکان را قادر می‌سازد تا گزینه‌های مختلف شغلی را بررسی کنند و درباره مسیرهای شغلی خود آگاهانه تصمیم‌گیری کنند.
متن کامل [PDF 1289 kb]   (842 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/19 | پذیرش: 1402/4/22 | انتشار: 1402/5/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)