استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، M.r.abedi@edu.ui.ac.ir
چکیده: (1034 مشاهده)
زمینه: مداخلات مسیر شغلی، آمادهسازی مسیر شغلی برای کودکان شامل تجهیز آنها به مهارتها، تحصیلات و تجربیات لازم برای پیگیری اهداف مسیر شغلی را در بر دارد. شروع زود هنگام این فرآیند ضروری است، زیرا میتواند به کودکان کمک کند علائق و نقاط قوت خود را شناسایی، اهداف را تعیین کرده و در مورد آینده مسیرشغلی خود تصمیمگیری کنند. علیرغم اهمیت مداخلههای مسیر شغلی بر رشد مسیر شغلی، در این زمینه در مورد کودکان شکاف پژوهشی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله مسیر شغلی بر رشد مسیر شغلی کودکان انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر پایۀ سوم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1401-1402 بود. نمونۀ آماری نیز شامل 30 نفر بود که به شیوۀ نمونهگیری خوشه ای - تصادفی انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری جایگزین شدند. جلسات مداخله بر مبنای سفر در دنیای حرفه و کار (پرادو و همکاران، 2000) در 10 جلسه 120 دقیقهای برای شرکتکنندگان گروه آزمایش انجام شد ولی برای اعضای گروه گواه، هیچگونه مداخلهای انجام نشد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس رشد مسیر شغلی دوران کودکی (شولیتاس و استد، 2004) و جهت تحلیل دادهها نیر از آزمون تحلیل کواریانس چند متغییره (مانکوا) و نرم افزار SPSS26 استفاده شد.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که مداخله مسیر شغلی بر رشد مسیر شغلی کودکان مؤثر است. تحلیل کوواریانس نمرات اطلاعات، کنجکاوی / اکتشاف، منابع کنترل، چهرههای کلیدی، دیدگاه زمانی و برنامهریزی در گروههای مورد مطالعه نشان داد بین گروهها تفاوت معنیدار وجود دارد (0/05 >P)، یعنی مداخله مسیر شغلی توانسته است نمرات دانشآموزان گروه آزمایش را در این ابعاد افزایش دهد. همچنین تحلیل کوواریانس نمرات علائق و خود پنداره در گروههای مورد مطالعه نشان داد بین گروهها تفاوت معنیدار وجود ندارد
(0/05 >P)، بدین معنا که مداخله مسیر شغلی نتوانسته است نمرات دانشآموزان گروه آزمایش را در این دو بُعد افزایش دهد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، به نظر میرسد مداخلات مسیر شغلی، با افزایش خودآگاهی، دانش مسیر شغلی و مهارتهای تصمیمگیری در کمک به رشد مسیر شغلی کودکان مؤثر بوده است. این مداخلات همچنین کودکان را قادر میسازد تا گزینههای مختلف شغلی را بررسی کنند و درباره مسیرهای شغلی خود آگاهانه تصمیمگیری کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/2/19 | پذیرش: 1402/4/22 | انتشار: 1402/5/9
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |