پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 124 - ( تابستان 1402(تیر)، 1402 )                   جلد 22 شماره 124 صفحات 702-685 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mosavi H S, Ayatizadeh Tafti F, Abedinzadeh Masuleh S, Abbasi Bafghi H. (2023). Effectiveness of cognitive-motor intervention on physical literacy and enjoyment of physical activity of female students. Journal of Psychological Science. 22(124), 685-702. doi:10.52547/JPS.22.124.685
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2027-fa.html
موسوی حانیه السادات، آیتی زاده تفتی فرحناز، عابدین زاده ماسوله سعید، عباسی بافقی حمید. اثربخشی مداخله شناختی - حرکتی بر سواد بدنی و لذت از فعالیت بدنی دانش آموزان دختر: پیگیری دوماهه مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (124) :702-685 10.52547/JPS.22.124.685

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2027-fa.html


استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. ، fayati@yazd.ac.ir
چکیده:   (510 مشاهده)
زمینه: ازآنجایی‌که گسترش فن‌آوری‌های نوین، پیشرفت سواد رسانه‌ای و عدم تحرک کافی افراد، منجر به کم‌سوادی حرکتی شده است، استفاده از رویکردهای نوین آموزشی می‌تواند سطح سواد بدنی کودکان را افزایش دهد.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله شناختی - حرکتی بر سواد بدنی و لذت از فعالیت بدنی دانش­آموزان دختر در یک طرح پیگیری دوماهه بود.
روش: تحقیق حاضر نیمه­تجربی است. جامعه آماری شامل دانش­آموزان دختر 10 تا 12 سال شهر یزد بود که تعداد 40 نفر (20 نفر گروه آزمایش، 20 نفر گروه کنترل) با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و انجام آزمون‌های سواد بدنی و تکمیل پرسشنامه لذت از فعالیت بدنی (مور و همکاران، 2001) به‌صورت پیش‌آزمون - پس‌آزمون، پیگیری با گروه کنترل در این پژوهش شرکت کردند. گروه آزمایش به مدت 18 جلسه به‌صورت 3 جلسه در هفته در برنامه شناختی - حرکتی شرکت کردند و گروه کنترل فعالیت‌های معمول خود را انجام دادند. تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مرکب با اندازه‌گیری تکراری و آزمون t مستقل در سطح معنی‌داری 0/05 p≤ انجام شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگان گروه آزمایش در سواد بدنی و لذت از فعالیت بدنی در پس‌آزمون و پیگیری، عملکرد بهتری نسبت به پیش‌آزمون داشتند، اما در گروه کنترل تفاوت معنی‌داری بین مراحل آزمون مشاهده نگردید. همچنین در مقایسه گروه‌ها، نتایج نشان‌دهنده عملکرد بهتر شرکت‌کنندگان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در سواد بدنی و لذت از فعالیت بدنی بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر می­توان از مداخله شناختی - حرکتی جهت توسعه سواد بدنی و افزایش لذت از فعالیت بدنی دانش­آموزان دختر استفاده نمود.
متن کامل [PDF 1415 kb]   (294 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/20 | پذیرش: 1402/4/22 | انتشار: 1402/5/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)