Najjari Alamooti B, peymani J, Bahrami Hidaji M, Sodagar S, Havasi Soomar N. (2023). Investigating the efficacy of cognitive rehabilitation of inhibitory control on cold executive functions, working memory and cognitive flexibility in children with attention deficit/hyperactivity disorder.
Journal of Psychological Science.
22(123), 613-625. doi:
10.52547/JPS.22.123.613 URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-2029-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. ، Bahrami_h3@yahoo.com
چکیده: (1022 مشاهده)
زمینه: کارکردهای اجرایی سرد، حافظۀ فعال و انعطافپذیری شناختی از جمله کارکردهای اصلی شناختی هستند که در اختلال کمبود توجه/فزون کنشی نقش دارند. توانبخشی شناختی بهعنوان یک روش درمانی مؤثر و غیردارویی در بهبود و ارتقاء کارکردهای شناختی در طیف وسیعی از اختلالات روانی و رفتاری مطرحشده است، اما اثربخشی توانبخشی شناختی کنترل مهاری بر کارکردهای اجرایی سرد کودکان دارای اختلال کمبود توجه/فزون کنشی، کمتر مورد مطالعه قرارگرفته است.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی کنترل مهاری بر کارکردهای اجرایی سرد مانند حافظه فعال، انعطافپذیری شناختی در کودکان دارای اختلال کمبود توجه/فزون کنشی بود.
روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر و پسر ۷ تا ۱2 سال مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که مبتلابه اختلال کمبود توجه/فزون کنشی بودند. نمونه آماری شامل 30 دانشآموز بود که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهطور تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اسنپ (SNAP-IV، سوانسون، نولان و پلهام،1980)، آزمون رایانهای چند محرک پیشین (N-BACK، کرچنر، ۱۹۵۸) و آزمون رایانهای ویسکانسین (WSCT، گرانت و برگ، 1948) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازهگیری مکرر و نرمافزار SPSS24 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد در عملکرد گروه آزمایش و گروه گواه در مؤلفههای حافظه فعال و انعطافپذیری شناختی تفاوت وجود دارد (0/05 P>).
نتیجهگیری: به نظر میرسد تکالیف ساختاریافته با هدف تقویت مهار تداخل و پاسخ به بهبود کارکردهای اجرایی سرد، حافظه فعال و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان با اختلال نقص توجه/بیشفعالی کمک میکند
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/12/22 | پذیرش: 1402/2/20 | انتشار: 1402/3/19
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |