پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 123 - ( بهار 1402(خرداد)، 1402 )                   جلد 22 شماره 123 صفحات 625-613 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najjari Alamooti B, peymani J, Bahrami Hidaji M, Sodagar S, Havasi Soomar N. (2023). Investigating the efficacy of cognitive rehabilitation of inhibitory control on cold executive functions, working memory and cognitive flexibility in children with attention deficit/hyperactivity disorder. Journal of Psychological Science. 22(123), 613-625. doi:10.52547/JPS.22.123.613
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2029-fa.html
نجاری الموتی بتول، پیمانی جاوید، بهرامی هیدجی مریم، سوداگر شیدا، هواسی سومار ناهید. بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی کنترل مهاری بر کارکردهای اجرایی سرد، حافظه فعال و انعطاف‌پذیری شناختی در کودکان دارای اختلال کمبود توجه/فزون کنشی مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (123) :625-613 10.52547/JPS.22.123.613

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2029-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. ، Bahrami_h3@yahoo.com
چکیده:   (1022 مشاهده)
زمینه: کارکردهای اجرایی سرد، حافظۀ فعال و انعطاف‌پذیری شناختی از جمله کارکردهای اصلی شناختی هستند که در اختلال کمبود توجه/فزون­ کنشی نقش دارند. توانبخشی شناختی به‌عنوان یک روش درمانی مؤثر و غیردارویی در بهبود و ارتقاء کارکردهای شناختی در طیف وسیعی از اختلالات روانی و رفتاری مطرح‌شده است، اما اثربخشی توانبخشی شناختی کنترل مهاری بر کارکردهای اجرایی سرد کودکان دارای اختلال کمبود توجه/فزون­ کنشی، کمتر مورد مطالعه قرارگرفته است.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی کنترل مهاری بر کارکردهای اجرایی سرد مانند حافظه فعال، انعطاف‌پذیری شناختی در کودکان دارای اختلال کمبود توجه/فزون ­کنشی بود.
روش: طرح پژوهش نیمه ­آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر و پسر ۷ تا ۱2 سال مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که مبتلابه اختلال کمبود توجه/فزون ­کنشی بودند. نمونه آماری شامل 30 دانش‌آموز بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه اسنپ (SNAP-IV، سوانسون، نولان و پلهام،1980)، آزمون رایانه‌ای چند محرک پیشین (N-BACK، کرچنر، ۱۹۵۸) و آزمون رایانه‌ای ویسکانسین (WSCT، گرانت و برگ، 1948) استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازه‌گیری مکرر و نرم‌افزار SPSS24 استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد در عملکرد گروه‌ آزمایش و گروه گواه در مؤلفه‌های حافظه فعال و انعطاف‌پذیری شناختی تفاوت وجود دارد (0/05 P>).
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد تکالیف ساختاریافته با هدف تقویت مهار تداخل و پاسخ به بهبود کارکردهای اجرایی سرد، حافظه فعال و انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان با اختلال نقص توجه/بیش­فعالی کمک می‌کند
متن کامل [PDF 1572 kb]   (496 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/12/22 | پذیرش: 1402/2/20 | انتشار: 1402/3/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)