پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 128 - ( پاییز 1402(آبان)، 1402 )                   جلد 22 شماره 128 صفحات 38-23 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodadadi J, Abedi A, Malekpour M, Ghamarani A. (2023). Investigation of the efficacy of the educational package of the parental behavior model based on the lived experiences of parents with gifted children on the verbal profile of preschool children with moderate intelligence. Journal of Psychological Science. 22(128), 23-38. doi:10.52547/JPS.22.128.1529
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2045-fa.html
خدادادی جمیله، عابدی احمد، ملک پور مختار، قمرانی امیر. بررسی اثربخشی بستۀ آموزشی الگوی رفتار والدینی بر اساس تجارب زیستۀ والدین دارای فرزند تیزهوش بر نیمرخ کلامی کودکان پیش دبستانی با بهره هوشی متوسط مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (128) :38-23 10.52547/JPS.22.128.1529

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2045-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان ایران. ، a.abedi@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (618 مشاهده)
زمینه: بررسی هوشبهر، مبانی نظری و نظریه ­های جدید آن، اشاره به غنی­ سازی محیط از طرق مختلف و تأثیر آن بر افزایش هوشبهر دارند. در این میان خلاء پژوهش در خصوص آموزش والدین از طریق بستۀ بومی و تأثیر آن بر هوشبهر کودکان احساس می ­شد.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بستۀ آموزشی الگوی رفتار والدینی بر اساس تجارب زیستۀ والدین دارای فرزند تیزهوش بر نیمرخ کلامی کودکان پیش ­دبستانی دارای هوشبهر متوسط بود.
روش: این پژوهش کاربردی و با کمک طرح نیمه آزمایشی پیش ­آزمون پس ­آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه این پژوهش والدین و فرزندان آن­ ها در سن پیش ­دبستانی در سال تحصیلی 1400-1399 در شهر اراک بودند. به علت شیوع کرونا، پژوهش در یک مرکز پیش دبستان انجام شد و والدین و فرزندشان به کمک روش نمونه ­گیری تصادفی در دو گروه 10 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. برای جمع ­آوری داده ­ها از مقیاس هوشی تهران-استنفورد-بینه (روید، 2000) استفاده شد و سپس والدین گروه آموزش 13 جلسه آموزشی یک ساعته را به صورت بر خط دریافت نمودند. سپس پس ­آزمون روی نوآموزان اجرا شد. داده­ ­ها در محیط SPSS نسخه 26 و با کمک مدل تحلیل کوواریانس تک متغیره تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج تحلیل داده­ها نشان داد نمرات گروه آزمایش در دو هوشبهر دانش و استدلال کمی افزایش معنادار داشته است (05/0 P<) و بر هوشبهرهای استدلال سیال، پردازش دیداری - فضایی و حافظه فعال کلامی تأثیر معنادار نداشته است.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته­ های حاصل از این پژوهش، بستۀ آموزش الگوی رفتار والدینی باعث افزایش نمرات هوشبهرهای دانش و استدلال کمی شده است و از آن می ­توان برای آموزش والدین استفاده کرد.
متن کامل [PDF 1149 kb]   (499 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/12 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1402/8/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)