پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 131 - ( زمستان 1402(بهمن)، 1402 )                   جلد 22 شماره 131 صفحات 2284-2263 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

aslani H, Alivandi Vafa M, panahali A. (2023). Comparing the efficacy of teaching cognitive, metacognitive and emotion regulation strategies on goal orientation of male students with low academic performance. Journal of Psychological Science. 22(131), 2263-2284. doi:10.52547/JPS.22.131.2263
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2063-fa.html
اصلانی حسن، علیوندی وفا مرضیه، پناه علی امیر. مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی، فراشناختی و نظم‌جویی هیجان بر جهت‌گیری هدف دانش‌آموزان پسر با عملکرد تحصیلی پایین مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (131) :2284-2263 10.52547/JPS.22.131.2263

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2063-fa.html


استادیار، روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. ، m.alivand@iaut.ac.ir
چکیده:   (288 مشاهده)
زمینه: جهت ­گیری هدف از مؤلفه‌های موردنیاز دانش ­آموزان برای رسیدن به موفقیت تحصیلی است. با توجه به اهمیت عملکرد تحصیلی در دوران نوجوانی، یکی از مهم‌ترین متغیرها در این خصوص، جهت­ گیری هدف است. با تکیه ‌بر مباحث سبب‌شناسی عملکرد تحصیلی پایین دانش ­آموزان، مداخله‌های متعددی برای اثربخشی بر جهت ­گیری هدف در دانش­آموزان وجود دارد؛ بااین­ حال، مطالعه ­ای به بررسی مقایسه ­ای تأثیر راهبردهای شناختی، فراشناختی و نظم­ جویی هیجانی بر جهت­گیری هدف نپرداخته است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی، فراشناختی و نظم ­جویی هیجان بر جهت­ گیری هدف دانش آموزان پسردارای عملکرد تحصیلی پایین دوره دوم متوسطه انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش­ آزمون پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری را تمامی دانش­ آموزان پسر با عملکرد پایین تحصیلی دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال 1401-1400 تشکیل می­داد. برای انتخاب نمونه‌ی تحقیق، تعداد 15 نفر برای هر گروه به شکل نمونه‌گیری هدفمند انتخاب‌شده و به شکل گمارش تصادفی در سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل (60 نفر) قرار داده شدند. ابزارهای مورداستفاده پژوهش پرسشنامه تجدیدنظرشده جهت­ گیری هدف به همراه پروتکل اجرایی مداخلات راهبردهای شناختی، فراشناختی و نظم ­جویی هیجان بود.
یافته ­ها: بر اساس نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره، تأثیر هر سه مداخله راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و نظم­ جویی هیجان بر تمام زیرمقیاس­ های جهت­ گیری هدف تأیید شد (05/0 >p). بررسی مقادیر اندازه اثر نشان داد که مداخله ها بیشترین تأثیر را بر مؤلفه هدف تسلط مدار اجتنابی با اندازه اثر 789/0 و بعد از آن بر مؤلفه هدف تسلط­مدار گرایشی با اندازه اثر 763/0 داشتند.
نتیجه‌گیری: مقایسه مداخله­ ها نشان داد که اثربخشی مداخله راهبردهای فراشناختی بر جهت ­گیری هدف به طور معنی ­داری بیشتر از دو مداخله راهبردهای شناختی و نظم­ جویی هیجان بود (05/0 >p). در کل، چنین استنباط می ­شود که مداخلات آموزش­ مدار راهبردهای شناختی، فراشناختی و نظم­ جویی هیجان پتانسیل اثربخشی در جهت ارتقای سطح کلی جهت ­گیری هدف را دارد و متخصصان آموزشی و درمانی می توانند جهت ارتقای سطح عملکرد تحصیلی دانش­آموزان، از این مداخلات استفاده نمایند.
متن کامل [PDF 1348 kb]   (204 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/4 | پذیرش: 1402/6/6 | انتشار: 1402/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)