پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 132 - ( زمستان 1402(اسفند)، 1402 )                   جلد 22 شماره 132 صفحات 132-111 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghanaati R, Jamebozorg Z. (2024). Designing the learning environment of virtual education based on creative assessment methods and its impact on the learning of the second year elementary school students. Journal of Psychological Science. 22(132), 111-132. doi:10.52547/JPS.22.132.2503
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2073-fa.html
قناعتی ریحانه، جامه بزرگ زهرا. طراحی محیط یادگیری آموزش مجازی مبتنی بر روش‌های خلاقانه سنجش و اثربخشی آن بر یادگیری دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (132) :132-111 10.52547/JPS.22.132.2503

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2073-fa.html


استادیار، گروه تکنولوژی آموزشی و دبیر هسته پژوهشی بومی‌سازی، طراحی و تولید رسانه‌های آموزشی دیجیتال براساس فرهنگ ایرانی‌اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، jamebozorgzahra@gmail.com
چکیده:   (1015 مشاهده)
زمینه: سنجش مسئله مهمی در فرآیند آموزش است که در تمام مراحل آموزش باید وجود داشته باشد که عبارت‌اند از: سنجش آغازین، سنجش تکوینی و سنجش پایانی. با انتخاب و افزودن ابزارها و امکانات یادگیری آموزش مجازی به فرایند آموزش و یادگیری و تبدیل آن به یک فعالیت تعاملی و سازنده آموزشی، همچنین بهره‌گیری از الگوهای طراحی محیط یادگیری فعال مانند 5E در مدارس می‌توان یادگیری را در دانش‌آموزان افزایش داد.
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی محیط یادگیری آموزش مجازی مبتنی بر روش‌های خلاقانه سنجش و تعیین اثربخشی آن بر یادگیری دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی است.
روش: طرح پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق ترکیبی یا آمیخته، در دو مرحله انجام شد. مرحله اول پژوهش به شیوه تحلیل محتوا، با بهره‌گیری از ادبیات حوزه محیط یادگیری آموزش مجازی مبتنی بر روش‌های خلاقانه سنجش و یادگیری دانش‌آموزان، به همراه جدیدترین مقالات نوشته شده داخلی و خارجی از طریق پایگاه‌های اطلاعاتی انجام شد. مرحله دوم پژوهش با استفاده از روش شبه‌آزمایشی در قالب طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان مقطع ابتدایی منطقه هفده تهران بود. در این پژوهش از نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. نمونه این پژوهش شامل دانش‌آموزان پایه ششم دبستان ۱۷ شهریور در سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ بود. تعداد این دانش‌آموزان ۶۰ نفر بودند و در این پژوهش به‌صورت جایگزینی تصادفی افراد در گروه‌های آزمایش و گواه (هر گروه ۳۰ نفر) قرار گرفتند.
یافته­ ها: نتایج بیانگر آن است که تفاوت بین نمرات پس‌آزمون در دو گروه آزمایش و گواه معنادار است.
نتیجه‌گیری: بنابراین طراحی محیط یادگیری مبتنی بر روش‌های خلاقانه سنجش بر یادگیری و ابعاد آن شامل درگیرسازی، اکتشاف، توضیح، گسترش موضوع و گزارش‌دهی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی تأثیر دارد.
متن کامل [PDF 1572 kb]   (520 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/17 | پذیرش: 1402/6/20 | انتشار: 1402/11/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)