پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 139 - ( پاییز 1403(مهر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 139 صفحات 194-179 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ozbakpoor F, Karbalaei Harafteh F S, Salimi S. (2024). The role of psychological capital and self-regulation in students' academic enthusiasm with the mediation of Whit-Kin's cognitive styles (case study: 16-18-year-old secondary school girls in Zahedan city). Journal of Psychological Science. 23(139), 179-194. doi:10.52547/JPS.23.139.1723
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2075-fa.html
ازبک پور فاطمه، کربلایی هرفته فاطمه صغری، سلیمی سمانه. نقش سرمایه های روانشناختی و خودتنظیمی در اشتیاق تحصیلی دانش آموزان با میانجی گری سبک‌های شناختی ویت کین (مطالعه موردی: دختران 16 تا 18 سال دانش‌آموز مقطع متوسطه دوره دوم شهر زاهدان) مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (139) :194-179 10.52547/JPS.23.139.1723

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2075-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران. ، Karbalaei1400@yahoo.com
چکیده:   (285 مشاهده)
زمینه: مطالعات گذشته نشان داده است که سبک ‌های یادگیری دانش ­آموزان می ­تواند به عنوان متغیر میانجی در تأثیر سازه ‌های روانشناختی چون خود تنظیمی و سرمایه ­های روانشناختی بر شدت اشتیاق تحصیلی دانش ­آموزان تأثیر معنادار داشته باشد. سبک شناختی ویژگی­  های شخصیتی را شامل می ­شود که سبب تفاوت افراد از یکدیگر می ­ گردد. بررسی ­های انجام شده نشان داد که مدلی برای تبیین نقش سرمایه ­های روانشناختی و خود تنظیمی در اشتیاق تحصیلی دانش ­آموزان وجود ندارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سرمایه ­های روانشناختی و خود تنظیمی در اشتیاق تحصیلی دانش ­آموزان با میانجی ­گری سبک‌ های شناختی ویت کین بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی است. جامعه آماری دختران 16 تا 18 سال شاغل به تحصیل در دوره دوم متوسطه شهر زاهدان بودند. که از بین آن ‌ها 300 نفر به روش نمونه‌ گیری خوشه ‌ای چند مرحله ‌ای انتخاب شدند. جهت گردآوری داده­ ها از پرسشنامه ­ها شامل پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتانز، 2007)، مقیاس خود تنظیمی انگیزشی (ولترز، 1999)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی (فریدل و پاریس، 2005) و آزمون شکل­ های نهفته استفاده شده است. روش تحلیل داده ­ها مبتنی بر داده­ های ترکیبی و مدل رگرسیون چندمتغیره با الگوی حداقل مربعات با استفاده از آزمون سوبل و بوسیله نرم ­افزار آماری Spss نسخه 20 و لیزرل بود.
یافته ­ها: نتایج آزمون سوبل نقش واسطه ­ای سبک­ های شناختی بر ارتباط بین سرمایه روانشناختی و خودتنظیمی و اشتیاق تحصیلی را معنادار نشان داد. سرمایه روانشناختی بر اشتیاق تحصیلی با نقش میانجی سبک­ های شناختی با ضریب مسیر (27/0) و اثر کل 78/0 اثر غیر مستقیم دارد. همچنین خودتنظیمی بر اشتیاق تحصیلی با نقش میانجی سبک ­های شناختی با ضریب مسیر (44/0) و اثر کل 88/0 اثر غیرمستقیم دارد.
نتیجه‌ گیری: باتوجه به نتایج پژوهش توصیه می­شود به منظور افزایش اشتیاق دانش ­ آموزان شرایطی برای ایجاد رقابت سالم، خودمختاری و دریافت بازخورد مثبت فراهم شود. در این ارتباط، ایجاد فرصتی برای تفکر، تفحص، تحقیق، انتقاد سازنده، تشویق و تقویت بهنگام، افزایش اعتماد به نفس می­ تواند کارساز باشد.
متن کامل [PDF 1276 kb]   (251 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/17 | پذیرش: 1402/6/20 | انتشار: 1403/4/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)