پیام خود را بنویسید
پاییز 1403(مهر)،                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران. ، Karbalaei1400@yahoo.com
چکیده:   (22 مشاهده)
زمینه: مطالعات گذشته نشان داده است که سبک ‌های یادگیری دانش ­آموزان می ­تواند به عنوان متغیر میانجی در تأثیر سازه ‌های روانشناختی چون خود تنظیمی و سرمایه ­های روانشناختی بر شدت اشتیاق تحصیلی دانش ­آموزان تأثیر معنادار داشته باشد. سبک شناختی ویژگی­  های شخصیتی را شامل می ­شود که سبب تفاوت افراد از یکدیگر می ­ گردد. بررسی ­های انجام شده نشان داد که مدلی برای تبیین نقش سرمایه ­های روانشناختی و خود تنظیمی در اشتیاق تحصیلی دانش ­آموزان وجود ندارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سرمایه ­های روانشناختی و خود تنظیمی در اشتیاق تحصیلی دانش ­آموزان با میانجی ­گری سبک‌ های شناختی ویت کین بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی است. جامعه آماری دختران 16 تا 18 سال شاغل به تحصیل در دوره دوم متوسطه شهر زاهدان بودند. که از بین آن ‌ها 300 نفر به روش نمونه‌ گیری خوشه ‌ای چند مرحله ‌ای انتخاب شدند. جهت گردآوری داده­ ها از پرسشنامه ­ها شامل پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتانز، 2007)، مقیاس خود تنظیمی انگیزشی (ولترز، 1999)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی (فریدل و پاریس، 2005) و آزمون شکل­ های نهفته استفاده شده است. روش تحلیل داده ­ها مبتنی بر داده­ های ترکیبی و مدل رگرسیون چندمتغیره با الگوی حداقل مربعات با استفاده از آزمون سوبل و بوسیله نرم ­افزار آماری Spss نسخه 20 و لیزرل بود.
یافته ­ها: نتایج آزمون سوبل نقش واسطه ­ای سبک­ های شناختی بر ارتباط بین سرمایه روانشناختی و خودتنظیمی و اشتیاق تحصیلی را معنادار نشان داد. سرمایه روانشناختی بر اشتیاق تحصیلی با نقش میانجی سبک­ های شناختی با ضریب مسیر (27/0) و اثر کل 78/0 اثر غیر مستقیم دارد. همچنین خودتنظیمی بر اشتیاق تحصیلی با نقش میانجی سبک ­های شناختی با ضریب مسیر (44/0) و اثر کل 88/0 اثر غیرمستقیم دارد.
نتیجه‌ گیری: باتوجه به نتایج پژوهش توصیه می­شود به منظور افزایش اشتیاق دانش ­ آموزان شرایطی برای ایجاد رقابت سالم، خودمختاری و دریافت بازخورد مثبت فراهم شود. در این ارتباط، ایجاد فرصتی برای تفکر، تفحص، تحقیق، انتقاد سازنده، تشویق و تقویت بهنگام، افزایش اعتماد به نفس می­ تواند کارساز باشد.
متن کامل [PDF 1276 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/17 | پذیرش: 1402/6/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)