پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 136 - ( تابستان 1403(تیر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 136 صفحات 89-75 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

malekzadeh A. (2024). The efficacy of storytelling on school phobia and separation anxiety. Journal of Psychological Science. 23(136), 75-89. doi:10.52547/JPS.23.136.821
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2093-fa.html
ملک زاده اکرم. اثربخشی قصه‌گویی بر مدرسه هراسی و اضطراب جدایی مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (136) :89-75 10.52547/JPS.23.136.821

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2093-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران. ، akrammalekzadeh@pnu.ac.ir
چکیده:   (854 مشاهده)
زمینه: حل مشکلات مرتبط با سیستم آموزشی در سال‌های ابتدایی شروع مدرسه یکی از محورهای مهم مطرح شده توسط پژوهشگران است؛ مدرسه هراسی و اضطراب جدایی در این دوران یکی از مشکلات رایج میان دانش­ آموزان شناخته شده است و بررسی ادبیات نشان می­دهد قصه ­گویی یکی از راهبردهای پراستفاده توسط مربیان و معلمان است که اثرات مثبتی روی آموزش دارد؛ علی‌رغم اهمیت ترس از مدرسه و عوامل مؤثر بر آن، پژوهشی‌ به بررسی اثر قصه­ گویی بر مدرسه هراسی نپرداخته است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی قصه‌گویی بر مدرسه هراسی و اضطراب جدایی دانش ­آموزان پایه اول ابتدایی شهر شیراز انجام شد.
روش: پژوهش حاضر نیمه­ آزمایشی، از نوع طرح پیش ­آزمون پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر شیراز که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. بدین منظور 30 نفر دانش­ آموز که واجد شرایط شرکت در پژوهش بودند، انتخاب شده و بطور تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش قرار داده شدند. بعد از بررسی عدم تفاوت معنادار بین گروه گواه و آزمایش، به گروه آزمایش برنامه قصه ­گویی که شامل مجموعه کتب پریرخ و مجد (1388) وکتاب ­های مرتبط با سیستم آموزشی بود ارائه گردید و به گروه دیگر برنامه خاصی ارائه نشد. قبل و بعد از مداخله دو خرده مقیاس مدرسه هراسی و اضطراب جدایی مربوط به پرسشنامه تشخیص اختلالات مرتبط با اضطراب بیمهار (1999) ارائه گردید. برای تحلیل داده­ ها از آزمون تحلیل کواریانس در نرم­ افزار SPSS نسخه 25 استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین میانگین نمرات پیش­ آزمون و پس ­آزمون و پیگیری مدرسه هراسی و اضطراب جدایی تفاوت معناداری وجود دارد (0/05 p<) به این معنا که گروه نمره­ های گروه آزمایش در مرحله پس­ آرمون و پیگیری بطور معناداری کاهش یافته اما در نمره­ های گروه گواه تغییر معناداری ایجاد نشده است.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد قصه­ گویی می­تواند سبب کاهش اضطراب جدایی دانش ­آموز و کاهش مدرسه هراسی شود. از آنجا که یکی از عواقب جبران­ ناپذیر مدرسه گریزی، آسیب­ها و انحراف ­ها اجتماعی است و به نظر می ­رسد دانش ­آموزان مدرسه گریز بیشتر احتمال دارد جذب گروه بزهکار شوند و از طرف دیگر دانش ­آموزان مدرسه گریز آینده شغلی­ شان به خطر می­افتد ضروری است از روش قصه درمانی که یک روشِ در درسترس و در عین حال مؤثر برای کاهش ترس و اضطراب کودکان در مدارس و مراکز مشاوره می ­باشد، استفاده شود. همچنین این روش را می‌توان به والدین آموزش داد تا فرزندان ­شان را با مدرسه و محیط آموزشی آشنا کرده و اشتیاق لازم را در آنان ایجاد نمایند.

 
متن کامل [PDF 1135 kb]   (734 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/30 | پذیرش: 1402/7/1 | انتشار: 1403/3/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)