پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 141 - ( پاییز 1402(آذر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 141 صفحات 138-121 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalilpour Rezaei B, Hashemian K, Mojtabaei M. (2024). The comparison of efficacy of peace instruction and cooperative social–emotional learning on social problem solving skills and self–awareness in female adolescents. Journal of Psychological Science. 23(141), 121-138. doi:10.52547/JPS.23.141.2165
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2094-fa.html
جلیل پور رضائی بیتا، هاشمیان کیانوش، مجتبایی مینا. مقایسه اثربخشی آموزش صلح و یادگیری اجتماعی-هیجانی مشارکتی بر حل مسأله اجتماعی و خودآگاهی نوجوانان دختر مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (141) :138-121 10.52547/JPS.23.141.2165

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2094-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. ، hashemiankianoosh@gmail.com
چکیده:   (693 مشاهده)
زمینه: خودآگاهی و حل مسأله اجتماعی دو عاملی است که در دوره نوجوانی بیش از هردوره دیگری اهمیت دارد. در مطالعات مختلف اثربخشی آموزش­ های گوناگون بر این دو عامل بررسی شده است ولی تاکنون به بررسی مقایسه ­ای میان آموزش آموزش صلح و یادگیری اجتماعی-هیجانی مشارکتی بر حل مسأله اجتماعی و خودآگاهی نوجوانان دختر پرداخته نشده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش صلح و یادگیری اجتماعی-هیجانی مشارکتی بر مهارت ‌های حل مسأله اجتماعی و خودآگاهی نوجوانان دختر بود.
روش: روش پژوهش نیمه‌ آزمایشی از نوع پیش ‌آزمون-پس ‌آزمون با گروه گواه و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان آمل در سال تحصیلی 1399-1398 بود. نمونه شامل 60 نفر بود که با روش نمونه‌ گیری خوشه‌ ای تصادفی از مدارس مقطع متوسطه اول شهرستان آمل انتخاب شده و به گونه تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تجدیدنظر شده حل مسئله اجتماعی (دزوریلا و همکاران، 2002) و مقیاس خودآگاهی ریلو و الیک (1998) بود. دو گروه آزمایش تحت آموزش پروتکل ­ها (پروتکل آموزش صلح برای نوجوانان در 11 جلسه 60 دقیقه ­ای و پروتکل آموزش مهارت­ های هیجانی-اجتماعی برای نوجوانان در 12 جلسه 60 دقیقه ­ای) قرار گرفتند و گروه گواه هیچ ­گونه مداخله ­ای دریافت نکرد. سپس ابزارهای تحقیق به عنوان پس ‌آزمون اجرا گردید و پس از یک ماه ابزارهای تحقیق به عنوان مرحله پیگیری اجرا ‌گردید.
یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش صلح و یادگیری اجتماعی-هیجانی مشارکتی بر افزایش حل مسأله اجتماعی در مرحله پس‌ آزمون تأثیر معنادار نداشته اما در مرحله پیگیری منجر به بهبود معنادار آن شده است (0/05 p<). آموزش صلح و یادگیری اجتماعی-هیجانی مشارکتی بر افزایش خودآگاهی در پس‌ آزمون و پیگیری تأثیر معنادار داشته است (0/05 p<).
نتیجه ‌گیری: مقایسه آموزش ­ها نشان داد که آموزش صلح و یادگیری اجتماعی مشارکتی بر خودآگاهی اثربخشی بیشتری دارد و می ­توان اینگونه استنباط کرد که آموزش­ های صلح و یادگیری اجتماعی هیجانی پتانسیل ارتقای سطح کلی خودآگاهی و حل مسأله اجتماعی در نوجوانان دختر را دارد و متخصصان آموزشی و درمانی می­ توانند برای ارتقای سطح عملکرد نوجوانان از این آموزش ­ها استفاده نمایند.

 
متن کامل [PDF 1319 kb]   (391 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/4/31 | پذیرش: 1402/7/1 | انتشار: 1403/6/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)