پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 131 - ( زمستان 1402(بهمن)، 1402 )                   جلد 22 شماره 131 صفحات 60-39 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini F, Jafariroshan M, Leilabadi L. (2024). Comparing the effectiveness of cognitive behavioral skills training, mindfulness skills, and cognitive behavioral self-help skills based on virtual space on depression and social health of women with depression. Journal of Psychological Science. 22(131), 39-60. doi:10.52547/JPS.22.131.2207
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2102-fa.html
امینی فرشته، جعفری روشن مرجان، لیل آبادی لیدا. مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های شناختی رفتاری، مهارت های ذهن آگاهی و مهارت های خودیاری شناختی رفتاری مبتنی بر فضای مجازی بر افسردگی و سلامت اجتماعی زنان دارای افسردگی مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (131) :60-39 10.52547/JPS.22.131.2207

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2102-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، marjan.jafariroshan@gmail.com
چکیده:   (1200 مشاهده)
زمینه: زنان افسرده اختلال آشکاری در سلامت اجتماعی نیز نشان می ­دهند و با این که این مشکل نقش اساسی در سلامت خانواده و جامعه ایفا می­ کند، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. لذا مقایسه اثربخشی درمان شناختی­رفتاری به عنوان یک درمان رایج اختلالات افسردگی با درمان ذهن­ آگاهی به عنوان یکی از درمان ­های موج سوم روان ­درمانی و درمان ­های مبتنی بر فضای مجازی به عنوان یک درمان دردسترس و کم ­هزینه جهت بهبود آسیب‌های روانی، عاطفی و اجتماعی زنان افسرده می­تواند کمک ­کننده باشد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مهارت­ های شناختی رفتاری، مهارت ­های ذهن­ آگاهی و مهارت ­های خودیاری شناختی ­رفتاری مبتنی بر فضای مجازی بر افسردگی و سلامت ­اجتماعی زنان دارای افسردگی انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه­ آزمایشی از نوع پیش ­آزمون پس ­آزمون با پیگیری دو ماهه بود. جامعه­ آماری پژوهش شامل تمامی زنان مبتلا به افسردگی منطقه دو شهر تهران در سال 1400 بود که از بین این زنان، 60 نفر (15 نفر گروه شناختی ­رفتاری، 15 نفر گروه ذهن ­آگاهی، 15 نفر گروه خودیاری شناختی­ رفتاری مجازی و 15 نفر گروه گواه) به صورت غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع ­آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه ­های سلامت اجتماعی (کییز، 2004) و افسردگی (بک، 1961) بود. پس از تکمیل پرسشنامه‌های پژوهش، شرکت کنندگان گروه شناختی­ رفتاری (لوپز و همکاران، 2019) در 12 جلسه، شرکت ­کنندگان گروه ذهن­ آگاهی (کابات زین، 1990) در 8 جلسه و شرکت­ کنندگان گروه خودیاری شناختی ­رفتاری مبتنی بر فضای مجازی (ریچاردز و همکاران، 2018) در 7 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند.
یافته­ ها: یافته ­ها نشان داد که در مورد تفاوت اثربخشی سه گروه درمان بر افسردگی به ترتیب درمان شناختی­رفتاری، خودیاری شناختی رفتاری مبتنی بر فضای مجازی و ذهن ­آگاهی موثر بودند (0/05 P<) ولی در مورد تفاوت اثربخشی سه گروه درمان بر سلامت اجتماعی ابتدا ذهن ­آگاهی، سپس درمان شناختی ­رفتاری و در نهایت خودیاری شناختی ­رفتاری مبتنی بر فضای مجازی اثربخش بودند (0/05 P<).
نتیجه‌گیری: پیشنهاد می ­شود درمانگران مراکز مشاوره و روانشناختی با ترکیب سه درمان شناختی رفتاری، ذهن ­آگاهی و خودیاری شناختی رفتاری مجازی باهم جنبه­ های مختلف روان­ درمانی افراد افسرده را تحت تأثیر قرار دهند.
متن کامل [PDF 1452 kb]   (608 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/6 | پذیرش: 1402/7/10 | انتشار: 1402/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)