پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 130 - ( زمستان 1402(دی)، 1402 )                   جلد 22 شماره 130 صفحات 186-169 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mallahi K, Sohrabi N, Samani S, Khosravi S. (2023). The lived experience of traumatic cognitive factors in parent-adolescent relationships. Journal of Psychological Science. 22(130), 169-186. doi:10.52547/JPS.22.130.2117
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2123-fa.html
ملاحی خاتون، سهرابی نادره، سامانی سیامک، خسروی صدراله. تجربه زیسته عوامل شناختی آسیب زا در روابط والد و نوجوان مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (130) :186-169 10.52547/JPS.22.130.2117

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2123-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی عمومی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مردوشت، ایران. ، Sohrabi_sh2006@yahoo.com
چکیده:   (990 مشاهده)
زمینه: نوجوانی مرحله ­ای از چرخه زندگی فرد است که در طی آن یک جوان تغییرات و دگرگونی ­های همه جانبه جسمی، شناختی، اخلاقی، رفتاری و غیره را تجربه می ­کند. یکی از اصلی ­ترین عناصر مؤثر برای گذر از این دوران و کسب ویژگی ­های مطلوب در نتیجه این تغییرات، خانواده است. به همین دلیل ضرورت دارد تا عوامل شناختی آسیب ­زا در روابط والد و نوجوان را شناسایی کرد تا بتوان راهکارهایی به منظور بهبود روابط بین نوجوانان و والدین ارائه کرد.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته عوامل شناختی آسیب ­زا در روابط والد و نوجوان بود.
روش: روش پژوهش حاضر آمیخته از نوع اکتشافی بود. نمونه‌گیری در بخش کیفی به‌صورت هدفمند و با تکنیک شبکه متخصصان انجام شد که 20 نفر در مصاحبه شرکت کردند. جامعه آماری در بخش کمی تحقیق تمامی دانش ­آموزان متوسطه دوم در شهر شیراز بود که تعداد 332 نفر به روش نمونه تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در بخش کیفی و کمی مصاحبه و پرسشنامه‌ی محقق ساخته است. تحلیل داده‌های بخش کیفی بر اساس کدگذاری باز، انتخابی و نظری بود و داده‌های بخش کمی با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. در بخش کمی پژوهش، از تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری در نرم‌افزار Smart PLS 3 استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نهایی پژوهش بر مبنای مصاحبه‌ها نشان داد که عوامل شناختی آسیب­ زا در روابط والد و نوجوان عبارتند از: 1) تفاوت نسلی؛ کمال ­گرا بودن والدین؛ عدم آگاهی والدین؛ عدم درک والدین؛ نظام ارزشی متفاوت؛ توقعات بیش از حد از همدیگر؛ فاصله ادراکی والدین و نوجوانان . نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که عوال بر ارتباط والد و نوجوان تأثیر منفی و معکوسی دارد. اما سایر عوامل تأثیر معناداری نداشتند.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته­ های این پژوهش می­توان گفت که شناسایی هر یک از عوامل آسیب ­زا روابط والد و نوجوان باعث می­ شود که ریشه ­های مشکلات بین والدین و نوجوانان شناسایی شود و در نتیجه بهبود یابد.
متن کامل [PDF 1194 kb]   (634 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/15 | پذیرش: 1402/7/20 | انتشار: 1402/9/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)