Zolfagharian F, Dortaj F, Ebrahimi qavam S, Sheivandi chalicheh K, Akhavan Tafti M. (2024). Investigating the effectiveness of using compensatory strategies based on cognitive processing of dyslexics on text comprehension, reading accuracy and speed in persian-speaking children.
Journal of Psychological Science.
22(132), 93-109. doi:
10.52547/JPS.22.132.2485 URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-2124-fa.html
استاد تمام، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، dortaj@atu.ac.ir
چکیده: (816 مشاهده)
زمینه: نارساخوانی یک مشکل پیشبینی نشدهی عصبشناختی است. یکی از مؤلفههای زبانی برای نارساخوانان، استفاده از راهبردهای جبرانی است. با اینکه به کارگیری روش های واجشناختی در بهبود خواندن در میان پژوهشهای فارسی زبان بسیار است اما راهبردهای جبرانی در زبان فارسی چندان مورد توجه نبوده است. از اینرو بررسی و بهکارگیری این راهبردهای زبانی در زبان فارسی یکی از ضروریات طراحی روشهای بهبودبخشی در نارساخوانان است که مطالعات اندکی به آن پرداخته است.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی به کارگیری راهبردهای جبرانی شناختی مبتنی بر پردازش خاص نارساخوانی بر روی درک متن، دقت و سرعت خواندن در کودکان فارسی زبان بود.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر تمامی دانشآموزان پایهی دوم دبستان نارساخوان شهر سمنان در سال 1402 بود که از آن نمونهای به روش خوشهای تصادفی انتخاب شد. در مجموع 31 نفر برای نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش آزمون ادراک بینایی (فراستیگ، 1996) و آزمون خواندن (شیرازی و نیلی پور، 1380) و آزمون محقق ساخته بود و از پروتکل آموزشی (کلارک ولیون، 2011) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوورایانس چندمتغیری در نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد.
یافته ها: بررسی کوواریانس سطوح ادراک بینایی (بالا - متوسط) بر نمرات پسآزمون گروه آموزش دیده به روش جبرانی نشان میدهد که تأثیر ادراک بینایی بر کاهش خطای خواندن و همچنین طول زمان خواندن با توجه به سطح معنی داری پایین تر از 05/0 اثربخش است.
نتیجهگیری: باتوجه به یافته های حاصل از این پژوهش می توان استنباط کرد که به کارگیری روشهای جبرانی و واجشناختی در کنار هم میتواند به بهبودبخشی دقت، سرعت و درک متن نارساخوانان کمک کند؛ بنابراین برای بهبودبخشی مؤلفههای خواندن در نارساخوانان باید تواناییهای متفاوت شناختی و راهبردهای جبرانی مورد استفاده در آنان را شناخته و به کار گرفته شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/5/16 | پذیرش: 1402/7/20 | انتشار: 1402/11/22
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |