پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 142 - ( زمستان 1403(دی)، 1403 )                   جلد 23 شماره 142 صفحات 2556-2539 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimzadeh Rostami E, Madani D, Ranjbari M N. (2024). Systematic review study based on psychological concepts and van dijk’s critical social model on epistemology of belief in media. Journal of Psychological Science. 23(142), 2539-2556. doi:10.52547/JPS.23.142.2539
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2125-fa.html
ابراهیم زاده رستمی الهام، مدنی داوود، رنجبری محمدنبی. مطالعه ای مروری بر اساس مفاهیم روانشناختی مدل انتقادی اجتماعی وندایک درباره شناخت شناسی عقیده در رسانه ها مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (142) :2556-2539 10.52547/JPS.23.142.2539

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2125-fa.html


استادیار، گروه زبان شناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران. ، dr.madanilinguist@gmail.com
چکیده:   (102 مشاهده)
زمینه: رسانه ‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در شکل ‌دهی به عقاید و بازنمایی ایدئولوژی‌ های مسلط در جامعه نقش کلیدی دارند. مدل انتقادی وندایک به تحلیل گفتمان ‌های رسانه ‌ای و نقش آن‌ ها در بازتولید قدرت و نفوذ ایدئولوژی ‌ها می ‌پردازد. در کنار آن، مفاهیم روانشناختی مرتبط با شناخت اجتماعی نشان می ‌دهد که چگونه افراد به واسطه تعامل با این گفتمان‌ ها، عقاید خود را شکل می‌ دهند و بازتولید می ‌کنند. با این حال، بررسی ‌های میان‌ رشته‌ای که به تحلیل همزمان ابعاد روانشناختی و انتقادی بپردازند، به ‌ندرت انجام شده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل چگونگی شکل‌ گیری عقاید از طریق گفتمان‌ های رسانه ‌ای با استفاده از مفاهیم روانشناختی و مدل انتقادی اجتماعی وندایک بود.
روش: روش پژوهش حاضر مروری از نوع مرور منظم اسناد بود. جامعه این مطالعه شامل تمامی منابع علمی و پژوهشی مرتبط با مفاهیم روانشناختی مدل انتقادی اجتماعی وندایک و شناخت‌ شناسی عقیده در رسانه‌ ها بود. این منابع شامل مقالات علمی، کتاب ‌ها، گزارش‌ های پژوهشی، و تحلیل ‌های انتقادی منتشرشده در پایگاه‌ های داده علمی معتبر و نشریات بین‌ المللی بود. روش نمونه ‌گیری در این مطالعه به ‌صورت غیرتصادفی و هدفمند بود. تحلیل داده ­ها با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد.
یافته­ ها: نتایج نشان می‌دهند که رسانه‌ها با استفاده از استراتژی‌های زبانی و گفتمانی خاص، نحوه پردازش و انتخاب اطلاعات توسط مخاطبان را هدایت می‌کنند، به‌طوری‌که افراد تمایل دارند اطلاعاتی را که با پیش‌فرض‌های ذهنی آن‌ها سازگار است، به‌راحتی پذیرش کنند و اطلاعات متناقض با مقاومت مواجه شود. همچنین، تجربیات شخصی نقش مهمی در تفسیر و درونی‌سازی اطلاعات رسانه‌ای دارند، و تغییرات در باورها و نگرش‌ها معمولاً در بستر تجربیات شخصی و پیش‌فرض‌های موجود صورت می‌گیرد.
نتیجه ‌گیری: این پژوهش نشان می ‌دهد که رسانه ‌ها با استفاده از استراتژی ‌های زبانی، نقش مهمی در شکل ‌دهی به عقاید عمومی ایفا می ‌کنند. ترکیب رویکردهای روانشناختی و انتقادی در تحلیل شناخت ‌شناسی عقیده، به درک عمیق ‌تری از نحوه نفوذ گفتمان ‌های رسانه ‌ای بر ذهن مخاطبان کمک می‌ کند.
متن کامل [PDF 964 kb]   (52 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/5/17 | پذیرش: 1402/7/20 | انتشار: 1403/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)