پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 137 - ( تابستان 1403(مرداد)، 1403 )                   جلد 23 شماره 137 صفحات 189-169 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eslami A S, ghanifar M, Ahi G. (2024). The efficacy of spiritual intelligence training on school vandalism and aggression in adolescent students. Journal of Psychological Science. 23(137), 169-189. doi:10.52547/JPS.23.137.1165
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2127-fa.html
اسلامی افسانه سادات، غنی فر محمدحسن، آهی قاسم. اثربخشی آموزش هوش معنوی بر وندالیسم مدرسه ای و پرخاشگری دانش آموزان نوجوان مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (137) :189-169 10.52547/JPS.23.137.1165

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2127-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران. ، Ghanifar@iaubir.ac.ir
چکیده:   (1049 مشاهده)
زمینه: پرخاشگری و رفتارهای وندالیستی از شایع­ ترین رفتارهای ناشی از وجود آسیب­ روانی در نوجوانان هستند و به­ کارگیری مداخلات روانی باهدف کاهش گرایش به پرخاشگری و رفتارهای وندالیستی ضروری است که یکی از این مداخلات که تاکنون در این زمینه مورد بررسی قرار نگرفته است، آموزش هوش معنوی است.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش هوش معنوی بر وندالیسم مدرسه ­ای و پرخاشگری دانش­ آموزان نوجوان بود.
روش: طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیش­ آزمون، پس­ آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایه دهم به تعداد 2195 نفر بود که در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس متوسطه شهرستان بیرجند مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش، برای هر گروه 25 نفر در نظر گرفته شد که با استفاده با استفاده از نمونه‌گیری در درسترس انتخاب و سپس در دوگروه آزمایش و گواه به روش تصادفی ساده گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش هوش معنوی (منصوری و حسینی، 1399) قرار گرفتند. از پرسشنامه پرخاشگری (زاهدی­فر و همکاران، 1379) و پرسشنامه وندالیسم مدرسه­ای (ثالث موید، 1396) در مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون و آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری در نرم ­افزار SPSS-26 برای تحلیل داده­ها استفاده شد.
یافته ­ها: یافته ­ها نشان می­دهد آموزش هوش معنوی بر تمامی مؤلفه‌های پرخاشگری شامل خشم و عصبانیت (198/844 =F؛ 0/001>P)، تهاجم و توهین (96/515 =F؛ 0/001 >P) و لجاجت و کینه­توزی (664/146 =F؛ 0/001 >P) و وندالیسم درون مدرسه­ای (156/430=F؛ 0/001>P) و وندالیسم برون مدرسه­ای (151/162 =F؛ 0/001 >P) نوجوانان دختر تأثیر دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش ضمن تبیین اثربخشی آموزش هوش معنوی بر کاهش پرخاشگری و رفتارهای وندالیستی نوجوانان، حاوی تلویحات کاربردی روانی-تربیتی با هدف کاهش رفتارهای پرخاشگرانه، مخرب و آسیب ­­رسان در دانش­ آموزان با استفاده از مداخله مبتنی بر هوش معنوی است.
متن کامل [PDF 1358 kb]   (694 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/21 | پذیرش: 1402/7/25 | انتشار: 1403/3/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)