پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 130 - ( زمستان 1402(دی)، 1402 )                   جلد 22 شماره 130 صفحات 2080-2059 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzakhani M, Talepasand S, Sotodeh Asl N. (2023). Modeling the relationship between teacher's enthusiasm and students' academic cheating behavior: The mediating role of academic motivation. Journal of Psychological Science. 22(130), 2059-2080. doi:10.52547/JPS.22.130.2059
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2128-fa.html
میرزاخانی معصومه، طالع پسند سیاوش، ستوده اصل نعمت. مدل یابی ارتباط اشتیاق معلم با رفتار تقلب تحصیلی دانش آموزان با نقش میانجی انگیزش تحصیلی مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (130) :2080-2059 10.52547/JPS.22.130.2059

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2128-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، stalepasand@semnan.ac.ir
چکیده:   (290 مشاهده)
زمینه: رفتار تقلب‌ تحصیلی‌ یکی‌ از موضوعات چالش‌انگیز در محیط‌های آموزشی‌ است. این سازه به یک نگرانی جهانی در محیط‌های آموزشی کنونی تبدیل شده است و در نظام‌های آموزشی گستره قابل توجهی دارد. مسئله این است روابط متغیرهای مختلفی با رفتار تقلب تحصیلی تأیید شده است اما روابط متغیرهایی مانند اشتیاق شغلی معلم و انگیزش تحصیلی در قالب روابط ساختاری مغفول واقع شده است و در این زمینه شکاف تحقیقاتی عمده ­ای وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مدل ­یابی ارتباط اشتیاق معلم با رفتار تقلب تحصیلی دانش ­آموزان با نقش میانجی انگیزش تحصیلی انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی معلمان (1267 =N) و دانش­آموزان (2621 =N) مقطع متوسطه مدارس شهرستان دامغان در سال تحصیلی 1401-1400 بود. از بین افراد جامعه آماری، تعداد 460 نفر از معلمان (310 نفر زن،150 نفر مرد) و 460 نفر از دانش ­آموزان (255 نفر دختر، 205 نفر پسر) با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. معلمان به ­ مقیاس اشتیاق شغلی (شاوفلی، 2013) و دانش­آموزان به مقیاس ­های انگیزش تحصیلی (والراند و همکاران، 1992) و تقلب تحصیلی (مرداک و استفنز، 2007) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ­های پژوهش از طریق مدل ­یابی معادلات ساختاری و با نرم‌افزارهای SPSS24 و AMOS26 انجام شد.
یافته­ ها:. نتایج مدل ­یابی معادلات ساختاری نشان داد که داده ها با مدل مفهومی برازش قابل قبولی داشته و مورد تأیید قرار گرفت. (0/065 RMSEA=؛ 0/90CFI=؛0/90 = IFI؛ 0/91 NFI= و 2/89 X2/df=). همچین همچنین مطابق با مدل ساختاری پژوهش اشتیاق شغلی اثر معناداری بر روی انگیزش تحصیلی (34/0) و رفتار تقلب تحصیلی (21/0-)، انگیزش تحصیلی اثر معناداری بر روی رفتار تقلب تحصیلی (0/29-) داشت. همچنین روابط اشتیاق شغلی با تقلب تحصیلی از طریق انگیزش تحصیلی معنادار بود (0/10-).
نتیجه‌گیری: به نظر می ­رسد نتایج این پژوهش می ­تواند اطلاعات مفیدی را برای مسئولین آموزشی، پژوهشگران، مشاوران تحصیلی در جهت افزایش اشتیاق شغلی معلمان و کاهش مشکلات تحصیلی یادگیرندگان فراهم کند.
متن کامل [PDF 1331 kb]   (211 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/23 | پذیرش: 1402/7/25 | انتشار: 1402/9/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)