habibi M, tehranian A, Behzadi M H, alamolhodae S H. (2024). Comparison of the effectiveness of game-based therapy and game-based therapy integrated with cognitive rehabilitation on the math performance and anxiety mathematics in students with learning disabilities.
Journal of Psychological Science.
23(134), 163-179. doi:
10.52547/JPS.23.134.413 URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-2152-fa.html
استاد، گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، Tehranian@srbiau.ac.ir
چکیده: (1498 مشاهده)
زمینه: نارسایی ویژه در یادگیری گروه ناهمگونی از کودکان را در بر میگیرد که مشکلاتی را در حوزههای گوناگونی دارند. این مشکلات اثرات مادامالعمری را برای فرد ایجاد میکند که به نظر میرسد خیلی بیشتر از خواندن، نوشتن و حساب کردن باشد و حوزههایی همچون سلامت، بهداشت روانی، روابط بین شخصی، ادامه تحصیل، امکانات استخدامی و مانند آن را عمیقاً تحت تأثیر قرار میدهد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهای اثربخشی آموزش مبتنی بر بازیدرمانی و آموزش مبتنی بر بازیدرمانی تلفیقی با روشهای توانبخشی شناختی در اضطراب ریاضی و عملکرد تحصیلی ریاضی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی انجام شد.
روش: در پژوهش شبه آزمایشی از نوع طرحهای پیش آزمون-پس آزمون چند گروهی حاضر، از بین جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مبتلا به ناتوانی ریاضی پایه سوم، چهارم، پنجم و ششم ابتدایی در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ شهرستان اصفهان تعداد ۳۶ دانشآموز که دارای اختلالات یادگیری ریاضی بودند به طور تصادفی در سه گروه ۱۲ نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند سپس گروههای آزمایش تحت درمان قرار گرفت. در این مدت گروه کنترل هیچگونه مداخله روانشناختی و دارویی را دریافت ننمود، از پرسشنامه های ریاضیات شلو، مقیاس اضطراب ریاضی کازلسکیس برای ارزیابی آزمودنیها استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که آموزش مبتنی بر بازیدرمانی و آموزش مبتنی بر بازیدرمانی ادغامشده با روشهای توانبخشی شناختی در اضطراب ریاضی و پیشرفت تحصیلی ریاضی با اثربخشی معناداری همراه بود. همچنین آموزش مبتنی بر بازیدرمانی ادغامشده با روشهای توانبخشی شناختی در مقایسه با آموزش مبتنی بر بازیدرمانی اثربخشی بیشتری در متغیر پیشرفت تحصیلی ریاضی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی داشت.
نتیجهگیری: این پژوهش با هدف بررسی مقایسهای اثربخشی آموزش مبتنی بر بازیدرمانی و آموزش مبتنی بر بازیدرمانی ادغامشده با روشهای توانبخشی شناختی در اضطراب ریاضی و پیشرفت تحصیلی ریاضی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی انجام شد، با بررسی ۳۶ دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی که در سه گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند، گروه های آزمایش تحت آموزش مبتنی بر بازیدرمانی و آموزش مبتنی بر بازیدرمانی ادغامشده با روشهای توانبخشی شناختی گرفتند
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/6/12 | پذیرش: 1402/8/15 | انتشار: 1403/1/8
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |