پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 135 - ( بهار 1403(خرداد)، 1403 )                   جلد 23 شماره 135 صفحات 522-503 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samavati M, Pourroostaei Ardakani S, Jamebozorg Z, Zaraii Zavaraki E, Aliabadi K. (2024). The impact of adaptive game-based instruction on mathematical performance of students with mathematics learning disorder in a mobile learning environment. Journal of Psychological Science. 23(135), 503-522. doi:10.52547/JPS.23.135.503
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2158-fa.html
سماواتی مریم، پورروستایی اردکانی سعید، جامه بزرگ زهرا، زارعی زوارکی اسماعیل، علی آبادی خدیجه. تأثیر آموزش بازی محور انطباق پذیر بر عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در محیط یادگیری سیار مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (135) :522-503 10.52547/JPS.23.135.503

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2158-fa.html


دانشیار، گروه علوم کامپیوتر، دانشکده سلامت و علوم، دانشگاه لینکلن، لینکلن، انگلستان. ، SPourroostaei@lincoln.ac.uk
چکیده:   (938 مشاهده)
زمینه: با توجه به نقش ریاضی در دنیای دیجیتال امروز، و عدم علاقۀ دانش ­آموزان و به­ ویژه آن­ هایی که اختلال یادگیری دارند به این درس، استفاده از آموزش مجازی در محیط یادگیری سیار با استفاده از روش ­های نوین آموزشی می­ تواند به غنی­ سازی آموزش­ های مکمل این دانش­ آموزان و بهبود عملکرد آنان در ریاضی کمک کند. این پژوهش به بررسی تأثیر روش بازی ­محور انطباق­پذیر بر عملکرد ریاضی این دانش ­آموزان پرداخت.
هدف: هدف انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش بازی ­محور انطباق ­پذیر بر عملکرد دانش ­آموزان دارای اختلال یادگیری در یک محیط یادگیری سیار بود.
روش: پژوهش حاضر به صورت شبه ­ آزمایشی با طرح پیش  ­آزمون، پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری مشتمل بر دانش ­آموزان با تشخیص اختلال یادگیری ریاضی در پایه دوم ابتدایی شهرستا­ن ملارد استان تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود. انتخاب نمونه به صورت نمونه ­های در دسترس معرفی شده از مرکز اختلالات یادگیری کوشا شهرستان ملارد مشتمل بر 10 دانش ­آموز با تشخیص اختلال یادگیری ریاضی بود که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. آزمودنی ­ها در گروه آزمایش به مدت 8 جلسه در خرداد ماه 1402 با استفاده از امکانات شبکۀ آموزشی دانش­آموزان (شاد) شامل پیام رسان شاد و شادبوم که حاوی بازی ­های آموزشی مورد تأیید آموزش و پرورش می ­باشد، تحت آموزش قرار گرفتند. برای پیش ­آزمون و پس­ آزمون از نمونه سؤالات سطح سادۀ آزمون بین ­المللی کانگورو 2021 استفاده شد. داده ­های به ­دست ­آمده از پیش ­آزمون و پس ­آزمون با استفاده از کوواریانس یک­ طرفه و بوسیلۀ نرم ­افزار SPSS26 تحلیل شدند.
یافته­ ها: یافته ­ها نشان داد بین نتیجۀ پیش ­آزمون و پس­ آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (25/878 =F، 0/0010 =p) و گروه گواه و گروه آزمایش نیز در پس ­آزمون با هم تفاوت معناداری دارند (6/392  =F، 0/039 =p). یافته ­ها حاکی از آن است که مداخله تأثیرگذار بوده است و می ­توان گفت که استفاده از روش آموزشی بازی­ محور انطباق ­پذیر بر روی عملکرد ریاضی دانش­ آموزان دارای اختلال یادگیری تأثیر مثبت دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که استفاده از آموزش بازی ­محور انطباق­ پذیر در محیط یادگیری سیار برای دانش ­آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی به این دسته از دانش ­آموزان کمک کردکه بتوانند با توجه به تفاوت سرعت یادگیری و انتخاب شکل محتوای ارائه شده و با حمایت راهنمای آموزشی، عملکرد خود در درس ریاضی را بهیود بخشند. استفاده از این روش توسط مدارس ابتدایی و مراکز اختلالات یادگیری، می­ تواند به حفظ استمرار فرآیند یاددهی یادگیری کمک کند و از اوقات فراغت دانش­ آموزان به صورت بهینه برای بهبود عملکرد و تثبیت یادگیری استفاده شود.
متن کامل [PDF 1442 kb]   (579 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/15 | پذیرش: 1402/8/20 | انتشار: 1403/2/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)