پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 137 - ( تابستان 1403(مرداد)، 1403 )                   جلد 23 شماره 137 صفحات 265-247 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hosseini M, Tehranian A, Behzadi M H, Alam Al-Hadaei S H. (2024). Lived experiences of sixth grade teachers and students from the qualitative assessment of math lessons, designing a scale of teacher skills in the qualitative evaluation of math lessons. Journal of Psychological Science. 23(137), 247-265. doi:10.52547/JPS.23.137.1243
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2162-fa.html
حسینی مسعود، تهرانیان ابوالفضل، بهزادی محمد حسن، علم الهدایی سید حسن. تجارب زیسته معلمان و دانش آموزان پایه ششم از ارزشیایی کیفی درس ریاضی، طراحی مقیاس مهارت های معلمی در ارزشیابی کیفی درس ریاضی مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (137) :265-247 10.52547/JPS.23.137.1243

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2162-fa.html


استاد، گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، Tehranian@srbiau.ac.ir
چکیده:   (462 مشاهده)
زمینه: با بررسی­های انجام شده در این زمینه مشخص که مطالعه ­ای به بررسی تجارب زیسته معلمان و دانش ­آموزان پایه ششم از ارزشیایی کیفی درس ریاضی، طراحی مقیاس مهارت ­های معلمی در ارزشیابی کیفی درس ریاضی نپرداخته است.
هدف: هدف این پژوهش بررسی تجارب زیسته معلمان و دانش ­آموزان پایه ششم از ارزشیایی کیفی درس ریاضی بود.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش به صورت کیفی و براساس راهبرد پدیدارشناسی بود. مشارکت کنندگان این پژوهش معلمان و دانش­ آموزان پایه ششم بودند که به روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مصاحبه نیمه­ساختاریافته بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که از دیدگاه معلمان 23 مقوله اصلی و 60 مقوله فرعی و از دیدگاه دانش ­آموزان 21 مقوله اصلی و 42 مقوله فرعی به عنوان عوامل و مؤلفه ­های ضروری مورد نیاز و موانع و چالش ­های اجرای ارزشیابی کیفی شناسایی شدند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد مصاحبه شونده ­ها به آسیب ­هایی مانند نداشتن اعتقاد قلبی به ارزشیابی کیفی، عدم اطلاع معلمان از فلسفۀ ارزشیابی کیفی، حاکم نشدن روح ارزشیابی، عدم توانایی سنجش توسط خود دانش ­آموز، بزرگ شدن معلمان در سیستم ارزشیابی کمی اشاره کرده ­اند. همچنین معلمان به آسیب ­هایی مانند کاهش رقابت سالم، حساس نبودن بچه­ها به درس، انگیزه ­ی کم، نبود زیرساخت مناسب، بی­ خیالی، درس نخواندن دانش ­آموز، نبود شور و شوق و جذابیت در معلمان و عدم توانایی پوشاندن نقاط ضعف در ارزشیابی کیفی اشاره کردند.
متن کامل [PDF 1210 kb]   (324 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/6/18 | پذیرش: 1402/8/20 | انتشار: 1403/3/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)