پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 133 - ( بهار 1403(فروردین)، 1403 )                   جلد 23 شماره 133 صفحات 144-129 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shamsi F, Shoaa Kazemi M, Banisi P. (2024). The model of structural relationships predicting children's separation anxiety symptoms based on parenting styles with the mediation of mothers' stress. Journal of Psychological Science. 23(133), 129-144. doi:10.52547/JPS.23.133.129
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2171-fa.html
شمسی فاطمه، شعاع کاظمی مهرانگیز، بنی سی پریناز. الگوی روابط ساختاری پیش‌بینی نشانه‌های اضطراب جدایی کودکان بر اساس سبک‌های فرزندپروری با میانجی‌گری تنیدگی مادران مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (133) :144-129 10.52547/JPS.23.133.129

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2171-fa.html


دانشیار، گروه مطالعات زنان و خانواده، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. ، M.shkazemi@alzahra.ac.ir
چکیده:   (1430 مشاهده)

زمینه: همۀ کودکان در طول زندگی خود ترس و اضطراب را به عنوان دو هیجان طبیعی تجربه می­ کنند و این اضطراب بیشتر زمانی است که از مراقبان اصلی خود دور می­ شوند. پس از بررسی پیشینۀ پژوهشی مشخص شد هر کدام از مطالعات انجام شده صرفاً یکی از مؤلفه‌های این پژوهش را مطالعه کرده‌اند. بنابراین عدم وجود پژوهشی که تمام مؤلفه‌های ذکر شده را در ارتباط با یکدیگر مورد بررسی قرار دهد، نشان‌ دهندۀ وجود خلاء پژوهشی در این زمینه بود.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی روابط ساختاری پیش‌بینی نشانه‌های اضطراب جدایی کودکان بر اساس سبک‌های فرزندپروری با میانجی‌گری تنیدگی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل 500 نفر از مادران کودکان 6 تا 8 ساله مبتلا به اختلال اضطراب جدایی در 4 منطقه شمال، جنوب، شرق و غرب شهر تهران بود، که 217 نفر از آن‌ها بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه‌گیری در دسترس، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. همچنین ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش، نسخۀ والدین مقیاس سنجش اضطراب جدایی (هان و همکاران، ۲۰۰۳)، پرسش‌نامه سبک‌های فرزندپروری (بامریند، ۱۹۷۱)، و پرسشنامه استاندارد شاخص تنیدگی والدینی (آبیدین، 1983) بود و برای تجزیه و تحلیل داده ­ها نیز از روش معادلات ساختاری و نرم ­افزارهای Spss22. و AMOS22 استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان داد که نشانه ­های اضطراب جدایی کودکان بر اساس سبک‌های فرزندپروری با میانجی‌گری تنیدگی قابل پیش‌بینی است (0/001 P<) و همین طور تنیدگی مادران در پیش ­بینی نشانه‌های اضطراب جدایی کودکان بر اساس سبک‌های فرزندپروری نقش میانجی دارد. همچنین یافته‌های به دست آمده حاکی از آن است که الگوی روابط ساختاری پیش‌بینی نشانه‌های اضطراب جدایی کودکان بر اساس سبک‌های فرزندپروری با میانجی‌گری تنیدگی مادران دارای برازش مناسب است (0/05P>.
نتیجه‌گیری: با توجه به برازش مطلوب مدل ساختاری پژوهش، نشانه ­های اضطراب جدایی کودکان را می‌توان براساس سبک‌های فرزندپروری با میانجی‌گری تنیدگی مادران پیش‌بینی نمود. طبق نتیجه بدست آمده می‌توان گفت اضطراب جدایی کودکان ابعاد مختلفی از زندگی شخصی و اجتماعی کودکان را دچار درگونی‌های عمیق می‌کند. استفاده از مقوله‌های شناسایی شده در پژوهش حاضر می‌تواند راهنمایی برای متخصصان در ارزیابی این مورد باشد که کودکان دچار اضطراب جدایی در کدام یک از مقوله‌ها دچار مشکلات جدی‌تری هستند و در نتیجه می‌تواند متخصصان را در طراحی و اجرای مداخلات متناسب با همان مقوله یاری کند.

متن کامل [PDF 1226 kb]   (1241 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/21 | پذیرش: 1403/7/1 | انتشار: 1402/12/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)