پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 133 - ( بهار 1403(فروردین)، 1403 )                   جلد 23 شماره 133 صفحات 214-197 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoodi F, Zarnaghash M, Sohrabi Shegefti N, Barzegar M. (2024). Comparing the effecacy of psychological capital and mindfulness training on the psychological well-being of female heads of households. Journal of Psychological Science. 23(133), 197-214. doi:10.52547/JPS.23.133.197
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2176-fa.html
محمودی فتانه، زرنقاش مریم، سهرابی شگفتی نادره، برزگر مجید. مقایسۀ اثربخشی آموزش سرمایه‌های روانشناختی و ذهن‌آگاهی بر بهزیستی روانشناختی زنان سرپرست خانوار مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (133) :214-197 10.52547/JPS.23.133.197

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2176-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران. ، Mzarnaghash@yahoo.com
چکیده:   (1049 مشاهده)
زمینه: تعداد زنان سرپرست خانوار به ‌واسطۀ تغییرات اجتماعی و جمعیتی گسترده جامعه ایران در سال‌های اخیر افزایش یافته است. برخی از مطالعات پیشین نشان داده است این دسته از زنان، بهزیستی روانشناختی پایینی دارند. نکتۀ مثبت این است که مطالعات پیشین، اثربخشی مداخلات مبتنی بر سرمایه‌ روانشناختی و ذهن‌آگاهی را بر بهزیستی روانشناختی زنان سرپرست خانوار تأیید کرده‌اند، اما پژوهش خاصی که اثربخشی دو مداخلۀ آموزشی سرمایه‌ روانشناختی و ذهن‌آگاهی را بر بهزیستی روانشناختی زنان سرپرست خانوار مقایسه کند، یافت نشد.
هدف: مطالعۀ حاضر باهدف مقایسۀ اثربخشی آموزش مبتنی بر سرمایه‌ روانشناختی و ذهن‌آگاهی بر بهزیستی روانشناختی زنان سرپرست خانوار انجام شد.
روش: روش این پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی زنان سرپرست خانوار شهرستان شیراز بود که در ادارۀ بهزیستی شهرستان شیراز پرونده داشته و هم‌زمان کودکان آن‌ها در مدارس تحت پوشش ادارۀ ناحیه 2 آموزش‌ و پرورش شهر شیراز در سال 1401-1402 تحصیل می‌کردند. از بین زنان سرپرست خانوار در جامعۀ آماری، 45 زن به‌ صورت در دسترس انتخاب شده و سپس به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری شامل دو گروه آزمایش (آموزش مبتنی بر سرمایه‌ روانشناختی و درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی) و یک گروه گواه قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989) بود. گروه‌های آزمایش اول و دوم طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای به ترتیب تحت آموزش مبتنی بر سرمایه روانشناختی (لوتانز، 2007) و درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی (بائر و همکاران، 2006) قرار گرفتند ولی اعضای گروه گواه هیچ­ گونه مداخله‌ای دریافت نکردند. تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره و نرم‌افزار SPSS-24 انجام شد.
یافته­ ها: یافته‌های به دست آمده حاکی از آن بود که آموزش مبتنی بر سرمایه روانشناختی و درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی هر دو به صورت یکسان بر بهبود بهزیستی روانشناختی زنان سرپرست خانوار مؤثر هستند (0/976 =(P.
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج بدست آمده در مطالعۀ حاضر، به نظر می‌رسد روانشناسان و مشاوران می‌توانند از روش آموزش مبتنی بر سرمایه روانشناختی و درمان ذهن ­آگاهی در جهت ارتقای سلامت و افزایش بهزیستی روانشناختی زنان سرپرست خانوار استفاده کنند
متن کامل [PDF 1360 kb]   (591 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/26 | پذیرش: 1402/8/20 | انتشار: 1402/12/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)