پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 137 - ( تابستان 1403(مرداد)، 1403 )                   جلد 23 شماره 137 صفحات 287-267 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mahdavi M R, alikhan gorgani R, farhbod F. (2024). Identification of psychological behavioral indicators of sense of humor in leadership within the Iran tobacco company. Journal of Psychological Science. 23(137), 267-287. doi:10.52547/JPS.23.137.1263
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2183-fa.html
مهدوی محمدرسول، علیخان گرگانی روح الله، فرحبد فرزین. شناسایی شاخص های رفتار روانشناختی شوخ طبعی رهبری در شرکت دخانیات ایران مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (137) :287-267 10.52547/JPS.23.137.1263

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2183-fa.html


استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. ، gorganiphd86@gmail.com
چکیده:   (335 مشاهده)
زمینه: شوخ­ طبعی رهبری یکی از اصولی‌ترین شاخص‌های رفتاری است که در رابطه با رهبران و مدیران موفق در سازمان‌ها بررسی می‌شود. در شرکت دخانیات ایران نیز این شاخص برای شناسایی و ارزیابی رفتار رهبران مورد استفاده قرار گرفته است، که با استفاده از شاخص‌های روانشناختی، می‌تواند ویژگی رهبران را شناسایی و ارزیابی نماید، این ارزیابی نشان از تأثیر مؤثر بهبود عملکرد و موفقیت سازمان می ­باشد.
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخص­ های رفتار روانشناختی شوخ ­طبعی رهبری در شرکت دخانیات ایران بوده است.
روش: پژوهش حاضر در پی یافتن عوامل مؤثر بر بکارگیری روانشناختی شوخ ­طبعی رهبری در شرکت دخانیات ایران است و شناسایی عواملی است که نقش اساسی در اجرای نوعی شوخ­طبعی رهبری در این شرکت دارند. درگام اول برای دستیابی به ماهیت شکل­گیری مفهوم، استخراج مضامین، مقوله ­ها و روابط بین آن و دستیابی به مدلی مفهومی در این حوزه از روش پدیدارشناسی تفسیری و ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته با 12 نفر از خبرگان بهره گرفته شد، و در گام دوم نیز، به منظور تعمیم نتایج و تجزیه و تحلیل آن ­ها، داده ­ها در قالب ابزار پرسشنامه در اختیار 361 نفر از کارکنان قرار داده شده و مورد نظرسنجی قرار گرفت و در ادامه به کمک نرم­ افزارهای اس ­پی ­اس ­اس، اسمارت پی­ ال ­اس 4 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: با تأیید مدل ساختاری پژوهش، این نتیجه حاصل شد که شکل‌گیری مفهوم شاخص‌های رفتار روانشناختی شوخ ­طبعی رهبری در شرکت دخانیات ایران شامل 6 مؤلفه و 16 مفهوم وابسته است. در طی روابط بررسی شده، مدل مفهومی تحقیق پیاده­ سازی شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که تأثیرگذاری بین مؤلفه‌ها در مطالعه کمی، از میزان لازم و مناسبی برخودار بوده است.
نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت که شرکت دخانیات ایران نیاز به رهبرانی دارد که دارای خلاقیت و نوآوری و قادر به انعطاف‌پذیری و تطبیق با تغییرات محیطی است. رهبران باید اعتماد به نفس بالایی را به همراه داشته و توانایی برقراری ارتباطات مؤثر و همراهی با کارکنان را داشته باشند. این عوامل می‌توانند در بهبود عملکرد و موفقیت شرکت تأثیرگذار بوده و به عنوان یک عامل اصلی تغییر و ارتقاء در سازمان عمل نمایند با توجه به اهمیت صنعت دخانیات در ایران، تأثیرگذاری شوخ­ طبعی رهبران می‌تواند بهبود عملکرد و موفقیت شرکت را تضمین نماید.
متن کامل [PDF 1435 kb]   (248 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/7/1 | پذیرش: 1402/9/3 | انتشار: 1403/3/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)