پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 127 - ( پاییز 1402(مهر)، 1402 )                   جلد 22 شماره 127 صفحات 1526-1507 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vaezifar S S, Talepasand S, Mohamadifar M A, Rahimianbogar I. (2023). The Structural model of factors influencingthe mathematical field of study selection: An Expectancy-Value Theory Examination. Journal of Psychological Science. 22(127), 1507-1526.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2192-fa.html
واعظ فر سیدسعید، طالع پسند سیاوش، محمدی فر محمدعلی، رحیمیان بوگر اسحاق. مدل ساختاری عوامل موثر بر تمایل به انتخاب رشته ریاضی و فیزیک: آزمون نظریه انتظار_ارزش ایکلس ویگفیلد مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (127) :1526-1507

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2192-fa.html


دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، stalepasand@semnan.ac.ir
چکیده:   (85 مشاهده)
زمینه: انتخاب رشته تحصیلی، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که دانش­آموز در زندگی خود می‌گیرد. عوامل متعددی در این تصمیم‌گیری تأثیرگذار هستند. باتوجه به سرنوشت‌ساز بودن این مرحله در زندگی دانش‌آموزان، ضرورت دارد تا نقش عوامل مختلف مانند عوامل محیطی، شناختی و انگیزشی بر انتخاب رشته تحصیلی مورد بررسی علمی قرار گیرد؛ اما تاکنون مطالعه‌ای که به تعیین سهم هریک از عوامل بپردازد انجام نشده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل محیطی، شناختی و انگیزشی مؤثر بر تمایل به انتخاب رشته علوم ریاضی و فیزیک در ایران بود.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. شرکت‌کنندگان 400 نفر از دانش آموزان پایه نهم شهر یاسوج بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. همه آن‌ها پرسشنامه‌های ارزش تکلیف و انتظار موفقیت ژو و همکاران (2013)، هوش چندگانه مکنزی (1999)، حافظه هیجانی، مکان کنترل نویکی و استریکلند (1973) و مجموعه پرسشنامه­های نظر معلم در مورد پیشرفت ریاضی قبلی دانش‌آموز، نظر والدین در مورد انتخاب رشته ریاضی و مقیاس تمایل به انتخاب رشته ریاضی و فیزیک که توسط واعظ­فر و همکاران (منتشر نشده) تدوین شده را تکمیل کردند. روابط درونی متغیرها با مدل معادلات ساختاری در نرم‌افزار لیزرل آزمون شد.
یافته‌ها: باورهای اجتماعی‌کنندگان بر تمایل به انتخاب رشته ریاضی و فیزیک اثر غیرمستقیم ساختاری داشت (05/0 p<). همچنین پیشرفت ریاضی قبلی بر تمایل به انتخاب رشته ریاضی و فیزیک اثر غیرمستقیم ساختاری داشت، اما هوش چندگانه بر تمایل به انتخاب رشته ریاضی و فیزیک اثر غیرمستقیم ساختاری نداشت. همچنین ارزش تکلیف بر تمایل به انتخاب رشته ریاضی و فیزیک اثر مستقیم ساختاری داشت (05/0 p<).
نتیجه‌گیری: با توجه به این یافته‌ها، می‌توان به طراحی برنامه‌های مشاوره تحصیلی و آموزشی هدفمند تر برای دانش‌آموزان پرداخت تا آنها بتوانند تصمیمات تحصیلی خود را بر اساس اطلاعات بهتری بگیرند. همچنین، معلمان و والدین می‌توانند از این یافته‌ها بهره‌برداری کنند تا نقش خود در هدایت دانش‌آموزان به رشته‌های ریاضی و فیزیک را بهتر درک کرده و به انتخاب‌های موفق‌تری برای آنها کمک کنند.

 
متن کامل [PDF 1233 kb]   (43 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/13 | پذیرش: 1402/6/18 | انتشار: 1402/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)