پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 134 - ( بهار 1403(اردیبهشت)، 1403 )                   جلد 23 شماره 134 صفحات 16-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sadegh zadeh A, dortaj F, asadzade H, delavar A, saadipour A. (2024). Comparing the efficacy of social skills training package based on puppet show and Walker's social skills training program on behavioral problems of preschool children. Journal of Psychological Science. 23(134), 1-16. doi:10.52547/JPS.23.134.251
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2203-fa.html
صادق زاده عباس، درتاج فریبرز، اسدزاده حسن، دلاور علی، سعدی‌پور اسماعیل. مقایسۀ اثربخشی بستۀ آموزش مهارت‌های اجتماعی مبتنی بر نمایش عروسکی و برنامه آموزش مهارت‌های اجتماعی والکر بر مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (134) :16-1 10.52547/JPS.23.134.251

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2203-fa.html


استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، f_dortaj@yahoo.com
چکیده:   (886 مشاهده)
زمینه: توجه به رشد کودکان در ابعاد مختلف اجتماعی و اقدامات پیشگیرانه از بروز مشکلات رفتاری در سنین اولیه از اهمیت زیادی برخوردار است. ازاین­رو شناسایی برنامه‌های مداخله‌ای هدفمند و مؤثر در این زمینه کمک کننده خواهد بود. تاکنون از روش‌های مختلفی برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان استفاده شده است، اما در مورد مقایسۀ اثربخشی بستۀ آموزش مهارت‌های اجتماعی مبتنی بر نمایش عروسکی و برنامه آموزش مهارت‌های اجتماعی والکر بر مشکلات رفتاری کودکان شکاف پژوهشی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی مبتنی بر نمایش عروسکی و برنامه آموزش مهارت‌های اجتماعی والکر بر مشکلات رفتاری کودکان پیش­دبستانی انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی کودکان دورۀ پیش­دبستانی شهر کرمان بود که از میان آن‌ها نمونه‌ای 60 نفری به صورت در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند. یکی از گروه­های آزمایش از طریق بستۀ آموزش مهارت‌های اجتماعی مبتنی بر نمایش عروسکی (10 جلسه) و گروه آزمایش دیگر از طریق برنامۀ آموزشی والکر (1983) تحت 11 جلسه آموزش قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده­ها، پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) بود. تحلیل داده‌های پژوهش با روش تحلیل کواریانس تک متغیری و چند متغیری با استفاده از نرم‌افزار SPSS-24 انجام شد.
یافته­ ها: نتایج تحلیل کواریانس در پژوهش حاضر نشان داد هر دو روش مداخله در کاهش مشکلات رفتاری مؤثر بودند، اما اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی مبتنی بر نمایش عروسکی در مشکلات درونی­سازی و بیش فعالی نسبت به روش والکر بیشتر بود (0/05 >P).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می‌رسد استفاده از روش‌های مداخله­ای مبتنی بر نمایش عروسکی در بهبود مشکلات رفتاری کودکان پیش­دبستانی نسبت به روش­­هایی که صرفاً جنبه ذهنی دارند؛ مؤثرتر هستند، لذا مربیان پیش­دبستانی و روانشناسان کودک می‌توانند از روش مذکور در جهت کاهش مشکلات رفتاری کودکان از آن استفاده کنند.
متن کامل [PDF 1104 kb]   (875 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/25 | پذیرش: 1402/9/28 | انتشار: 1403/1/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)