استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، f_dortaj@yahoo.com
چکیده: (886 مشاهده)
زمینه: توجه به رشد کودکان در ابعاد مختلف اجتماعی و اقدامات پیشگیرانه از بروز مشکلات رفتاری در سنین اولیه از اهمیت زیادی برخوردار است. ازاینرو شناسایی برنامههای مداخلهای هدفمند و مؤثر در این زمینه کمک کننده خواهد بود. تاکنون از روشهای مختلفی برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان استفاده شده است، اما در مورد مقایسۀ اثربخشی بستۀ آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر نمایش عروسکی و برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی والکر بر مشکلات رفتاری کودکان شکاف پژوهشی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر نمایش عروسکی و برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی والکر بر مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی کودکان دورۀ پیشدبستانی شهر کرمان بود که از میان آنها نمونهای 60 نفری به صورت در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند. یکی از گروههای آزمایش از طریق بستۀ آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر نمایش عروسکی (10 جلسه) و گروه آزمایش دیگر از طریق برنامۀ آموزشی والکر (1983) تحت 11 جلسه آموزش قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990) بود. تحلیل دادههای پژوهش با روش تحلیل کواریانس تک متغیری و چند متغیری با استفاده از نرمافزار SPSS-24 انجام شد.
یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس در پژوهش حاضر نشان داد هر دو روش مداخله در کاهش مشکلات رفتاری مؤثر بودند، اما اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر نمایش عروسکی در مشکلات درونیسازی و بیش فعالی نسبت به روش والکر بیشتر بود (0/05 >P).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده به نظر میرسد استفاده از روشهای مداخلهای مبتنی بر نمایش عروسکی در بهبود مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی نسبت به روشهایی که صرفاً جنبه ذهنی دارند؛ مؤثرتر هستند، لذا مربیان پیشدبستانی و روانشناسان کودک میتوانند از روش مذکور در جهت کاهش مشکلات رفتاری کودکان از آن استفاده کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/7/25 | پذیرش: 1402/9/28 | انتشار: 1403/1/8
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |