زمینه: اختلال اضطراب اجتماعی یکی از شایعترین اختلالات اضطرابی است. ترس از ارزیابی منفی دیگران یکی از مهمترین مشخصههای اختلال اضطراب اجتماعی است. در مطالعات مختلف، اثربخشی درمانهای شناختی - رفتاری و مواجهه مبتنی بر واقعیت مجازی بر علائم اختلالات اضطرابی مانند اختلال اضطراب اجتماعی بررسی و تأیید شده است، اما تا کنون مطالعهای در مورد مقایسۀ اثربخشی این دو نوع روش درمانی بر ترس از ارزیابی منفی دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام نشده است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی درمان شناختی - رفتاری و درمان مواجهه از طریق واقعیت مجازی بر ترس از ارزیابی منفی دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه و پیگیری یک ماهه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دورۀ دوم متوسطه مشغول به تحصیل در مدارس شهر قائمشهر در سال تحصیلی 1402-1401 بود ند . 51 دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هرگروه 17 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش اول و دوم هر یک به ترتیب طی 12 و 8 جلسه 60 دقیقهای تحت مداخله شناختی - رفتاری و مواجهه از طریق واقعیت مجازی قرار گرفتند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات در این پژوهش شامل پرسشنامه هراس اجتماعی (کانور و همکاران، 2000) و فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (لری، 1983) بود. تحلیل دادهها با روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و با استفاده از نرمافزار SPSS-24 انجام شد.
یافته ها: یافتههای این پژوهش نشان داد که هر دو مداخلۀ درمان شناختی - رفتاری و مواجهه از طریق واقعیت مجازی در مقایسه با گروه گواه به طور معنیداری باعث کاهش ترس از ارزیابی منفی شدند ( 01/0 P<) و تأثیر هر دو روش مداخله تا مرحلۀ پیگیری یک ماهه حفظ شد. همچنین یافتهها حاکی از این بود که درمان شناختی - رفتاری در مقایسه با درمان مواجهه از طریق واقعیت مجازی دارای اثربخشی بیشتری بود (01/0 <P).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد میشود مشاوران و درمانگران حوزۀ کودک و نوجوان و همچنین مشاوران مدارس از دو روش مداخلهای درمان شناختی - رفتاری و درمان مواجهه از طریق واقعیت مجازی با اولویت درمان شناختی - رفتاری به طور خاص در جهت کاهش ترس از ارزیابی منفی و به طورکلی در کاهش علائم اضطراب اجتماعی دانشآموزان استفاده کنند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |