پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 139 - ( پاییز 1403(مهر)، 1403 )                   جلد 23 شماره 139 صفحات 1566-1545 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Besharati Pour M, Hajiyakhchali A, Shehni Yailagh M, Maktabi G. (2024). The efficacy of psychological capital training on positive emotions and academic optimism among students. Journal of Psychological Science. 23(139), 1545-1566. doi:10.52547/JPS.23.139.1545
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2231-fa.html
بشارتی پور معصومه، حاجی‌یخچالی علیرضا، شهنی ییلاق منیجه، مکتبی غلامحسین. بررسی اثربخشی آموزش سرمایه روا‌نشناختی بر هیجان های مثبت و ‌خوش‌بینی تحصیلی دانش‌آموزان مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (139) :1566-1545 10.52547/JPS.23.139.1545

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2231-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، a.haji@scu.ac.ir
چکیده:   (496 مشاهده)
زمینه: دانش­آموزان در طول آموزش رسمی تنها به کسب دانش نائل نمی ‌شوند بلکه هیجان ‌های خوشایند و ناخوشایند مرتبط با یادگیری را رشد می ‌دهند علاوه بر هیجان ‌ها یکی از مهم ‌ترین عوامل شناختی مرتبط با عملکرد تحصیلی دانش ‌آموزان خوش‌ بینی تحصیلی است‌. اگر‌چه پژوهش ‌های متعددی در زمینه اثربخشی سرمایه روانشناختی انجام ‌شده، اما در رابطه با اثربخشی آن بر متغیرهای تحصیلی دانش‌آموزان شکاف تحقیقاتی وجود دارد. لذا در این مطالعه به این مسئله که آیا آموزش سرمایه روانشناختی بر هیجان‌ های تحصیلی و ‌خوش ‌بینی دانش ‌آموزان مؤثر است پرداخته شد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش سرمایه روا‌نشناختی بر هیجان‌ های مثبت و ‌خوش ‌بینی تحصیلی دانش ‌آموزان انجام گرفت.
روش: روش پژوهش نیمه ‌آزمایشی از نوع پیش ‌آزمون-پس ‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر بندر امام خمینی در سال تحصیلی 1402- 1401 بود. نمونه آماری شامل 60 نفر بود که از بین 3 مدرسه از کل مدارس پسرانه متوسطه اول به روش نمونه‌ گیری تصادفی خوشه ‌ای چند مرحله ای انتخاب و به ‌طور تصادفی در گروه‌ های آزمایش و گواه (هر گروه 30 نفر) قرار داده شدند. همه شرکت ‌کنندگان پرسشنامه ‌های هیجان‌ های تحصیلی پکران و همکاران (2002) و ‌خوش‌بینی تحصیلی اسچنن-موران و همکاران (2013) را به ‌عنوان پیشآزمون تکمیل کردند. در ادامه آزمودنی­های گروه­ آزمایش مداخله مبتنی بر سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007) را به ‌مدت 10 جلسه 90 دقیقه ‌ای و هر هفته 1 جلسه به ‌صورت گروهی دریافت کردند. پس از پایان مداخله آموزشی، مجدداً اعضای دو گروه آزمایش و گواه پرسشنامه‌ های‌ پژوهش را به عنوان پس آزمون تکمیل کردند. داده ‌های حاصل از پژوهش به‌ شیوه تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تک ‌متغیری و با استفاده از نرم‌ افزار آماری SPSS-25 تجزیه ‌و‌تحلیل شد.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری داده ها نشان داد آموزش سرمایه روانشناختی بر هیجان ‌های مثبت تحصیلی و ‌خوش ‌بینی تحصیلی دانش‌ آموزان تأثیر معنی ‌دار دارد (01/0 p<). همچنین نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد آموزش سرمایه روانشناختی بر مؤلفه‌های امیدواری و افتخار از هیجان‌های مثبت تحصیلی و تأکید تحصیلی، اعتماد دانش‌آموزان به معلمان و یگانگی به مدرسه از مؤلفه‌های خوش‌بینی تحصیلی تأثیر معنادار داشته ولی بر مؤلفه لذت از یادکیری از هیجان­های مثبت معنادار نبود (242/0 <p).
نتیجه ‌گیری: بر اساس یافته ‌های پژوهش به نظر می ‌رسد آموزش سرمایه روانشناختی می ‌تواند به ‌عنوان مداخله‌ ای کارآمد برای افزایش هیجان ‌های مثبت تحصیلی و ‌خوش ‌بینی تحصیلی دانش‌ آموزان مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1312 kb]   (454 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/8/18 | پذیرش: 1402/10/20 | انتشار: 1403/4/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)